Tuesday, August 11, 2009

Meh kemer ajorrr..(Rendang Pedas)

Salam..
Ish..mula mula kemer minta maap lerr
.
Pada sesapa yang terlior nengok gambor kemer tayang kat sini.
Kemer nak bagi juga semua merasa..tapi malangnya kemer masak sekor je ayam ni..
habis kat anak beranak kemer jerr.. Hari ni entah ape kena nyer...
balik dari sekolah, kemer jadi rajin.
Kemer terus tong tang tong tang kat dapor.
MASAK RENDANG PEDAS!!
ni..asai usui Peghak punya lerr..
tapi kemer rasa orang lain pun masak rendang lebih kurang kemer masak le yeeekkk
Bagi sesapa yang tak tahu cara nak masaknya terutamanya anak KEMER sendiri..
Bior le kemer ninggai kan aturcaranya kat sini.
Maner le tahu kut kut esok esok terpikior nak masak sendiri pulak.
Meh KEMER AJORRR!!
1) Basuh sekor ayam yang dah dipotong kecil tu elok elok.Toskan.
2) Bubuh garam kunyit sebab nak gorengnya..
kemer kalau buat rendang, kemer gorengkan ayam dulu..
bagi tahan lama sikit..
nak nak ayam BANDOR..
kalau ayam kampung, kemer LAYOR aje pun okay..
3) Lepas tu tengok bahan kisornya..
bawang besor 3 labu,
bawang putih 4 labu
halia besor ibu jari
lengkuas pun besor itu juga
serai tiga batang
kerisik beli jerr
cili kering rendam ngan ayor panas barang 15 biji
jintan putih sesudu kecil
jintan manis sesudu kecil
buah keras sebiji
bahan tumis :-
kulit kayu manis
buah pelaga
bunga lawang
bunga cengkih
bahan bahan lain termasuklah:-
minyak untuk goreng ayam
garam secukup rasa, gula pun sama dan asam gelugur sekeping jerr..
santan dari setengah biji kelapa pun cukup.
dua helai daun kunyit..
( ni budget untuk sekor ayam)

Gambor bawah ni..
1)Bahan kisorrr..
2) mula tumis bahan TUMIS dulu bagi wangi dalam lebih kurang empat sudu minyak
3)kemudian baru masuk bahan kisar...bagi naik AROMA sampai ke rumah jiran sebelah..
4) baru masukkan santan...santan tak perlu yang pekat!!
5) masukkan ayam, kerisik serta taruh garam, gula, asam keping..
6) biarkan api perlahan lahan untuk bagi rendang pedas ini kering santannya..


Bila dah nak kering santannya,
masukkan daun kunyit yang dihiris halus cam bunga rampai tuuuuu
Kalau nak bagi berkuah..boleh lah angkat..
Kalau nak bagi kering...GODAKlah sampai keringgggg..

SEDAP dimakan bersama lemang atau ketupat!!
atau juga PULUT KUNING..

NGAN NASIK PUN BOLEH!!!

cubalah ye..
he he he he

sekian





14 comments:

siti_m said...

memang terlior nengoknyer.... nanti nak cuba

ashley said...

Siti..
cuba jangan tak cuba..
insyaALLah sedaaapppp..

kakpah said...

stakat 15 biji je cilinya mata pedas nye. Kurang2 kena taruk setengah kilo... baru berasap.

Nizam.Ariff said...

Belacan?

Mana pegi belacan??!!!

Bukahkah aku sudah bilang, aku suka belacan!

Nizam.Ariff said...
This comment has been removed by the author.
Nizam.Ariff said...

Kak, lemak tepu dia banyak la kak.

Kasi ayam tu eksersais dulu la. Senamrobik ke, baru masak..



hahahha

kucingorengemok said...

jap, lari dari tajuk... kemer tu sebutnya e pepet ke, e taling? ;)

ashley said...

Kakpah..
aku masak untuk anak kecik aku bukan untuk UWAN dari NOGORI!!
kalau mak aku dia buat 20 biji cili kering campur ngan 6,7 biji cili padi..
lemak pedas pedas gituuu..

Nizam,
aku masak rendang ayam tak bubuh belacan..
masak tumis pedas ikan kembung/ikan bilis/udang tu aku TARUH!!

Nizam,
lemak lemak tu KALAU dapat LAYOR habeh terbakor..he he he..jadi mantap ayam tu kan!

KOG,
kemer as in 'E'MAK
....'e' pepet.

kemer = saya (I)
miker = kamu (you)
komer = kamu semua (you all)
demer = mereka (they)

he he he..sekali sekala guna bahasa IBUNDA!!

ashley said...

BTW,
kakpah..
ayam sekor boh setengah kilo cili?
nak bunuh orang ke haperr??

Tijah said...

bawang putih tu 4 labu ko 4 bijik kak? labu bukan seketul bosa tu ko? haa...kan den dah konfius. hehehe

ashley said...

tijah..
apo apo la yang ko faham..kut yang besar tu..jadi masak rendang bawang putih!
ha ha...
nasib ko la labuuuuuu..

psssstt refer gambor

jus call me ida.. said...

uikssssssssss.... terlioqqqqq..hehe

ashley said...

jcmi,
hah...kut tak sibuk, boleh le cuba cuba..

tasikmerah said...

nizam ni mazhab mana pulak buat rendang bubuh belacan nih?

kak, aku kadang2 haram berjintan. bulih juga, kan? he he.



.