Wednesday, September 30, 2009

Amanah

Salam,

Manusia memiliki naluri cinta pada anak-anak, karenanya Allah Subhanahu wa Ta’ala jadikan anak-anak sebagai perhiasan kehidupan dunia. Berfirman Allah (yang artinya):

“Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia."

Namun karena terlalu cintanya pada anak-anaknya, kadang-kadang bisa menjerumuskan ke dalam fitnah, sehingga dia bermaksiat pada Allah dengan sebab anak-anaknya. Allah berfirman (yang artinya):

"Sesungguhnya hartamu dan anak-anakmu hanyalah cobaan (bagimu) dan di sisi Allah-lah pahala yang besar. (Q.S At-Taghabun : 15)

Dan bila telah keterlaluan fitnah anak pada manusia, maka ianya bisa mendorong pada perbuatan haram, seperti usaha yang haram untuk menafkahi mereka, atau meninggalkan kewajiban, seperti meninggalkan jihad di jalan Allah, karena takut kalau meninggalkan anak.

Maka anak dalam hal ini sama kedudukannya dengan musuh, sehingga wajib berhati-hati dari terikat pada mereka. Dan ini adalah makna dari firman Allah Ta’ala (yang artinya) :

“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya di antara isteri-isteri dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu, maka berhati-hatilah kamu terhadap mereka; dan jika kamu memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni (mereka) maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Q.S At-Taghabun:14)

..........................PERINGATAN BUAT DIRIKU, DIRIMU DAN DIRI KITA SEMUA.....

...anak ramai pening, tak dak anak pening, anak sorang pun pening...

Takpa kan..
cam tu gayanya, UPHA kat Bangi ni masih boleh beroperasi lagi..!! Dia masih boleh produce PANADOL. atau PARACETAMOL
.
.
.
.
Hidup ni sat sangat.
Pejam celik pejam celik..aku dah umug 42.
Dari budak hingusan dok tiup belon time hari raya,
dah jadi mak budak yang ada anak dok tarik kain sampai nak terlondeh.
Hari semalam aku kerja dok beranak keluag sorang sorang every two years..
tup tup..
depa habis semua pakat besag dah.
.
.
Lepas tu apa???
Aku akan tinggai berdua kat ghumah ngan suami..( kut suami umug panjang..)
Kut sama sama umug tak panjang...
.
.
CHOW masuk alam lain!
PASTU kena soal siasat...
apa dah kita buat ATAS DONIA NIH?
.
.
.
.
segala umur, segala harta, duit, anak anak, perhiasan, ilmu....sebagainya akan ditanya?
Adakah digunakan sebaik mungkin?
Adakah dijaga dengan sebaik mungkin?
Adakah digunakan untuk menundukkan diri kepada ALLAH?
.
.
.
dan lagi dan lagi dan lagi soklan akan keluag. Lebih teruk dari periksa kat DONIA!
Weiiii haihh..mampu jawab soklan panjang panjang gitu?
lagi banyak harta, lagi banyak soal.
lagi banyak anak, lagi banyak amanah.
lagi pangkat tinggi, lagi banyak tanggungjawab.
.
.
.
lagi sukar perjalanan....HADOOOOOIIIIIII!!!
.
.
Perjalanan kita masih jauh.
dan....tup tup aku rasa nak nyanyi lagu nasyid RAIHAN :-

"Apa yang ada, jarang diyukuri...apa yang tiada, sering dirisaukan
Nikmat yang diberi, barukan terasa..bila hilangggggg
Apa yang diburu, timbul rasa jemu, bila sudah di dalam genggaman
Dunia ibarat air laut. Di minum hanya menambah haussss
Nafsu bagaikan FATAMORGANA..di padang pasirrr.
Panas yang membahang, disangka air...dunia dan nafsu bagai bayang bayang
Di lihat ada, di tangkap hilanggggggg"

Lagu yang aku selalu nyanyi bila STRESS!!!
Jom nyanyi sama sama..

sekian

7 comments:

kakpah said...

haah.. macam aku. Aku ingat aku bebudak lagi. Ropa2nyer dah masuk generasi emas. Tau2 anak aku sorang lepas sorang kawin.
Rasanya waktu aku kat doniye ni pun makin pendek. huwaa....

ashley said...

kakpah,
jom huwwwaaaa bersama!!

cHeRyNa PiReS said...

baguslah kak. sha suka gile posting nieh. nieh tgh dok ngan ibu sekali baca posting nieh:)

anak mmg boleh menjadi fitnah...kadang2 org nak banggakan anak -jadi riak pulak. kan ke dosa tuh?

ashley said...
This comment has been removed by the author.
kucingorengemok said...

teringin nak mati tanpa dosa... kalau mati lepas beranak, agak² suci murni tak? :|

ashley said...

KOG,
suci murni..sebab mati JIHAD gak ni. tapi kalau baby tu berjaya dilahirkan dan selamat, kebarangkalian anak anak akan dapat mak baru...
huwaaaaaaaaaa...

ashley said...

Cheryna,
wahhh..tengok blog ngan mama!!
Canggih nih.