Tuesday, September 29, 2009

Berkira?

Salam,
he he he...aku tak pernah buat open house macam orang lain dok buat selalu tu.
.
.
.
sapa nak mai, telepon aku sehari sebelum...
pastu aku open la pada yang nak mai tu.
kui kui kui..
kalau kebetulan hari tu ada dua tiga keluarga nak mai..
jadi meriah la.
.
.

kalau 10 keluarga nak mai...meriah la juga, tapi aku dan dan kena tempah satay HAJI SAMURI atau nasi BERIANI kak MIN atau bihun kedai PAK NGAH!
Lepas tu aku kelam kelibut la pinjam pinggan mangkuk surau.
.
.
Heiiiii...kita orang BAYAR DUIT PINGGAN MANGKUK, PERIUK BELANGA...TAU!
maklumlah jadi ahli KARIYAH..
.
.
Ada hak untuk meminjam. Tak silap aku dekat dua ratus juga membayarnya dulu.
Kalau tidak, surau tu tak dak pinggan mangkuk, periuk belanga, penunu dapur segala bagai.

Time raya haji nak memasak sup daging dan tulang, terkial kial cari peralatan.
Ingat dulu time nak potong potong daging, suami aku mengangkut pisau dari rumah.
Selesai kerja terus dia tinggalkan kat surau.
Time aku nak masak kat rumah, pisau yang tajam...dah LESAP!
Bukan aku kedekut...tapi menda yang kita dah biasa guna ni lebih selesa lagi la dari yang BARU nak digunakan.
.
.
Sekarang ni kalau ada gotong royong kat surau tricknya ialah aku bawa peralatan aku sendiri yang BERTULIS NAMA dan ALAMAT!!
ha ha ha..
PISAU DAN ALAT ALAT AKU itu perlu berjalan kaki balik semula ke tempat asalnya.
Agak agak BEST tak kalau dapat tengok pisau, papan pemotong daging, batu pengasah berjalan lenggang kangkung dari surau ke rumah aku?
.
.
.
berkira?...tak der lah.
Cuma sayang!!!

sekian

No comments: