Sunday, September 13, 2009

44 tahun hijriyah yang lalu..

Salam..

Mungkin pagi itu jiran sekeliling sibuk
Untuk menyambut hari lebaran..
Mungkin nenda juga begitu..
Hari lebaran mesti disambut.
Anak desa sekelian telah bergumbira.
Tapi pagi itu,..
..di hari hari terakhir Ramadhan.
..di masa lalu...
44 tahun hijriyah yang lalu (mungkin)
bersamaan dengan 25 Dec 1967.
Bonda merasa resa untuk melahirkan..
.
.
.
walaupun sebenarnya Bonda kepingin
untuk ke destinasi lain..
.
.
namun
dihalang..
disekat..
dengan
kelahiran seorang insan kecil..
bernama Hidayatun Shamilah.
.
.
yang dilahirkan 7 hari sebelum 1 syawal.
.
.
.
dan aku berkongsi kelahiran di Ramadhan ini sebenarnya..
.
.
bersama seorang adinda yang bernama Shariffuddin.
juga dilahirkan dalam bulan Ramadhan..
samada diketahuinya atau tidak..
tapi aku tidak lupa..
kerana aku sedar peristiwa
kelahirannya itu.

cop cop copppp..
atas kesilapan TEKNIKAL

Dak budin lahir hujung hujung SYAABAN..
nak masuk RAMADHAN ( aku ingat mak aku tak posa tahun 1977 tu)
siap makan majunnnn....dan bancuh kopi pepagi
aku telan ayag liog
.
.
ha ha ha..
so aku sambut hari lahir sensorang lerr
RAMADHAN ler kan?
bagaimanapun...

.
.
Sempena RAMADHAN yang mulia ini,
berkati umurku dan umur Dindaku jua..

sekian

7 comments:

Insyirah said...

Selamat Hari Ulangtahun Kelahiran.. :)

Semoga panjang umur, sentiasa murah rezeki dan dirahmati-Nya. Last but not least, semoga sentiasa bahagia bersama keluarga tersayang... =D

psstt: Lepas ni panggil kak hida. Hikhikhik.. :)

Tijah said...

hepi besday kakakkk. all the best. jgn marah2 aaa. heheheh

GPI SKSV said...

Pembetulan fakta:
21 Syaaban 1397H.
Harap maklum.

ashley said...

gpi..
oooo
aku dok rasa macam ramadhan sebab bulan puasa tu 1977 tu mak tak posa..
okay..thank you.
cancel
aku sambut sorang sorang..
ha ha ha ha

ashley said...

Insyirah,
ini birthday tahun Hijriyah..tahun masihi belum lagii..tahun hijriyah lebih tua berbanding tahun masihi..

Tijah,
keh keh keh..
ko dapat seketuiii!!!
ishh..sian kat ko.
tapi main teka teki dekat tengah malam ni cam gitu la..
ha ha ha

umi_e said...

selamat ulang tahun (bulan Islam ekkk) semoga terus sejahtera...

ashley said...

Thank you kak Umi_e..
raya kat bangi ke singapore?