Monday, June 01, 2009

Selamat berangkat..

Salam,

Kelmarin aku dapat sms dari bonda. Message dari bonda ni selalunya aku tak berapa nak faham sebab mak aku ni pun pakai singkatan singkatan gak kalau hantar message. Tapi message utama yang nak disampaikan tu aku dapat ler..

Okay..
Message utama :
adik aku si Budin, si Kak cik dan si Dik Na akan berangkat ke tanah suci pada 4/6 ni. Flight 11 am dari KLIA. Untuk mengerjakan UMRAH.

Message sipi sipi :
Tidur rumah opah Yan kat Putrajaya
(al maklum rumah aku sesak napas..rumah adik aku si Oman kat seksyen 8 tu lagi laaa sebab rasanya tak pindah masuk lagi ke rumah sebenarnya di seksyen 7....barang barang dok bertimbun lagi dalam kotak..)
Yang rumah Opah Yan ni pun aku tak tahu lagu mana..sebab hari tu dia dok pangsapuri kat precint 9. Ni kata dah pindah dapat rumah bawah...whatever la kan..sebab aku pun pening gak ngan makcik aku yang sorang ni. NOMAD sikit...
ha ha ha..seronok pindah randah...

Okay dengan message utama itu, aku ucapkanlah Selamat berangkat kepada adik adik yang bertiga tu menuju rumah Allah di Mekah dan selamat mensziarahi Rasulullah di Madinah.

Tips apa ek yang sesuai ?

1) Betulkan niat..( mana lah tau..he he he...kut niat nak melancong atau melencong lak kang..)
2) Dalam kapalterbang, kalau tak tahan tu bawak le minyak cap kapak ke ape..ke..macam aku ni memang mabuk naik kapalteghobang....KALAU TAK MUNTAH kira dah cukup bagus ler tuu..
3) Sampai sana sila buat ibadah khusus betul betul..Kat Madinah tu..kalau dapat masuk le ke kawasan Raudhah tu selalu...especially adik aku yang pompuan tu sebab waktu orang pompuan nak masuk ke sana dihadkan..
4) Ziarahlah makam makan sahabat.
5) Kat tempat tempat yang tertentu, jangan lupa baca doa doanya..
6) Kat Mekah masuklah ke kawasan yang doa MUSTAJAB..Hijr Ismail a.s, Makam Ibrahim a.s, Depan pintu kaabah. BERdoa banyak banyak. Solat sunat puas puas dan kat MEKAH perbanyakkan TAWAF SUNNAT sebab sampai kat tempat lain ibadah ini tiada especially selepas waktu asar dan waktu duha.

7)...least but still important....pergi mana mana pastikan waktu naik kenderaan orang lelaki naik dulu..tapi waktu nak turun kasi orang pompuan turun dulu..

lelain tu..membeli belah?...tak yah lebih lebih sangat!!
well...hopefully anda semua mendapat Umrah yang mabrur...

dan sampaikan salam saya pada Rasulullah..

sekian.

4 comments:

Nizam.Ariff said...

Kak, betul ke ada satu tempat tu dalam Masjidil Haram tempat selalu orang ghaib masa berdoa di situ? Aku dengar cerita je...

GPI said...
This comment has been removed by the author.
aza ni said...

selamat betamu di tanah Mekah dan Madinah.

ASH said...

Nizam,
kat Mekah..apa apa pun boleh jadi..
It is not impossible..

Azani,
ucapkan pada GPI SKSV..kalau dia masih mengadap PC ler..