Thursday, June 25, 2009

Tok..

Salam,

Tok mertua aku buta huruf.

Aku pernah tanya dia, " Kenapa tok tak tahu baca? Tok tak pergi sekolah ke?"

Tok mertua aku jawab," Tok pernah pergi sekolah. Tapi belajar setakat kenal huruf A sampai E saja."

Lima huruf sahaja. Lepas tu berhenti.

Aku tanya, "Kenapa Tok berhenti?"

Tok mertua aku jawab, " Sebab ayah Tok tak nak sekolahkan Tok lagi"

Aku tanya," Kenapa pulak?"

Tok mertua aku jawab, " ...sebab tak nak anak dara dia pandai tulis surat cinta!"

Aku terkedu.

Waktu Tok mertua tinggal sekejap dengan aku dulu, selalu dia datang tengok Al-Quran yang aku baca.

Aku kata kat dia," Tok tak tau baca pun, kalau tengok ayat ayat Al-Quran tu pun dapat pahala"

Lepas tu aku selalu tengok Tok belek belek Juz Amma (dulu dulu aku pangge jaha ma). Walaupun Tok tak kenal huruf..tapi Tok baca juga.
Tok hafal surah surah lazim tu sebenarnya.

Sayang kat Tok..sama umur ngan arwah mak DIDIK aku.
Dan sama sama buta huruf.
Cuma aku tak tahu sebab musabab mak DIDIK aku tu buta huruf.
Tak sempat aku menanya..

Mungkin kemiskinan..
MUNGKIN juga TIDAK.

wallahualam

sekian

6 comments:

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

baghu buleh masuk....

aku tak baca lagi apa hang tulis.sat aku baca dulu...ha ha ha

ashley said...

ha ha ha
sementara pintu pagark tak berkunci ni kan..

derian mana? pengeraih tu..

AZANI said...

ye..pintu pagar dah terbuka..hang ni ashley,aku minta maaflah kalau aku tersakat hang sampai kena ban masuk laman hang.sori.

ashley said...

azani..
don't worry la..

tasikmerah said...

emosi tak stabil ni biasa la bg org pompuan ye kak... aku pun kadang2 jadi juga gitu tapi blom la lagi sampai nk kunci rumah. hihihihi...

kak, org dulu2 ramai yg begitu. dah tua2 br blaja ngaji kan... :)



.

ashley said...

Aku tau sebab apa aku tak stabil..
pagi ni mangkit subuh, aku tak jadi solat subuh..
ha ha ha..
sebab tu ngadap komputer!

kesian kat Tok mertua aku... time aku ajar dia, payah nak perbetul..
aku harap Allah ampunkan kesalahan sebutan perkataan perkataan mana yang silap tu..