Friday, October 16, 2009

Petang petang hati jadi sayu..


Salam,

Petang tadi aku terdengar lagu Sanisah Huri dari radio SINAR FM.
Lagu apa?
Tak tahu...
Tapi hati aku jadi sayu...
Bila sayu teringat pantun..
Kodek kodek dalam internet cari pantun lama.
Ini pantun lama bila hati tengah sayu...


Angin teluk menyisir pantai,
Hanyut rumpai di bawah titi;
Biarlah buruk kain dipakai,
Asal pandai mengambil hati..


Pergi berburu sampai sempadan,
Dapat kancil berbadan jalur;
Biar carik baju di badan,
Asalkan hati bersih serta jujur..


Baik baik mengirai padi,
Takut mercik ke muka orang;
Baik baik menjaga diri,
Takut nanti diejek orang..


Apa diharap padi seberang,
Entahkan jadi entahkan tidak;
Apa diharap kasihnya orang,
Entahkan sudi entahkan tidak..


Dari Arab turun ke Aceh,
Naik Jawa berkebun serai;
Apa diharap hati yang kasih,
Badan dan nyawa lagikan bercerai..


Buah bacang masak serangkai,
Burung dekut meniti batang;
Saya dagang tidak dipakai;
Umpama melukut di tepi gantang..

sekian

5 comments:

cHeRyNa PiReS said...

adoi kak...tajamnye....

DrSam said...

what's up sis? bunyi pantun pun menusuk kalbu.

anak rusa bertatih tatih
keluar hutan tiadalah tujuan
jangan gundah jangalah bersedih
baki lebaran kita raikan

ashley said...

Cheryna...
kena pakai shield..
takut tersusuk..
ha ha ha..
apahal aku tangkap leleh petang petang kan?

DrSam,
anak rusa pandai menari,
menari cha cha di tengah hutan,
brader wei, ni sudah mau depavali,
tengok TIBI cerita tamil ada baik juga kan?..

kuang kuang kuang..

kakpah said...

bepantun pulak ko.
Aku baru sempat masuk sini. Pasal kemah tu, takde lah satu kemah... Aku reserve je dua meja. satu meja sepuluh orang. dua meja 20 orang le. Dah sudah makan tu, duduk2 le tepi kolam tu sembang2.

Pasal akad nikah, aku memang ajak korang. Tolong ajakkan semua cikgu pedana tu ek. Sorilah aku tak dapat njenguk. Dah nak pengsan dah ni. Besok ada taklimat pasal haji plak.

ashley said...

kakpah,

dari mana hendak ke mana,
tinggi rumput dari padi,
apa diharapkan kami di perdana,
entah pergi, entah tak jadi...

keh keh keh...
kena berpantun aaaaaaa!!!