Tuesday, July 14, 2009

Tasik Pedu, Kedah

Salam,

Sewaktu suami aku dipostkan untuk bekerja di Alog Stag, Kedah merasa lah kami sekeluarga merayakan family day bersama staff tempat kerjanya di Tasik Pedu.

Waktu tu tahun 2004. Anak sudah ada tujuh orang masa tu dan Huda yang paling kecil sekali. Kami terpaksa berpindah pada bulan April 2004. Huda baru dalam linkungan 5 atau 6 bulan. Baru nak boleh merangkak.

Tasik Pedu ni terletak kira kira 45 minit-drive dari Alog Stag.
Masa aku di Alog Stag, kami menyewa kat Taman Nilam..kawasan perumahan yang baru terbina lagi sewaktu itu.
Waktu tahun 2004 itu, kakak Aisyah form one. Maryam tahun 5, Husna tahun 3, Zainab pula baru tahun 1. Bayangkan aku dah mendaftar dan bayar semua yuran persekolahan mereka di BBBangi ini termasuk si Rahmah yang baru tadika 5 tahun, tup tup dah terpaksa berpindah ke Alog Stag. Menyewa pulak tu..
Terasa begitu leceh sekali terutama sekali bila mempunyai anak anak yang terpaksa bertukar bersekolah pula. Aisyah kemudiannya masuk ke Sek Men Kebangsaan Sultanah Bahiyyah manakala anak anak yang bersekolah rendah didaftarkan oleh Pak Mertua aku ke Sekolah Kebangsaan Convent Alog Stag yang tidak berapa jauh dari rumah.
Kesulitan untuk bercuti bersama keluarga adalah apabila cuti suamiku clash dengan cuti anak anak yang bersekolah. Ada dua tiga kali anak anak aku terutamanya yang bersekolah rendah diberi amaran oleh guru besar kerana ponteng alasan kerana pergi bercuti bersama keluarga!!
Kalau tak silap aku, semasa hujung minggu kunjungan ke Tasik Pedu ini, ialah sama masanya dengan Final Night bagi Rancangan Akademi Fantasia ke 2..masa si Zahid jadi Juara tu. Sebab aku ingat anak anak aku curi curi tengok rancangan ini di bilik mereka dan ditegur oleh suamiku..
welll...
Kami bertolak pagi Sabtu secara konvoi dengan keluarga staff suami aku yang lain. Suami aku terutamanya masih kurang familiar dengan keadaan jalan di belah Utara. Lagipun kawasan yang ingin kami pergi itu agak pedalaman jadi eloklah pergi secara berkonvoi.
Setibanya kami di sana, hari masih awal tapi kami sudah boleh check in ke tempat penginapan kerana hanya kami dan beberapa kerat orang luar yang menjadi pengunjung ke MuTiara Rseort pada hujung minggu itu.
Keadaan di tasik Pedu juga sudah mula agak cetek dan kekeringan..yakni berbeza benar dengan keadaannya sewaktu mula mula ianya terbina!
Pada waktu tengahari kami di hidangkan dengan buffet yang cukup sedap. Inilah kelebihan berada di negeri negeri di Utara Malaysia. Selalunya jarang sangat makanan di hotel atau resort dapat dirasakan sesedap santapan kami pada tengahari itu.
Kerabu nya FULAMAK!
Rojak buah..aduiii meleleh..
Siap ada cendul pulut dan ABC yang begitu enak sekali.
Inilah satu perkara yang akan menjadi kenangan aku takkala di sini..
Pada sebelah petang, aku meninjau ninjau keadaan di resort itu. Ianya begitu menyedihkan . Tiga perempat dari Chalet Mewahnya telah ditutup. Sungguh sayang sekali. Mungkin keadaan di tasik Pedu yang hampir kekeringan itu menyebabkan ianya bukan lagi daya tarikan pelancong. Keadaan memang sungguh sunyi dan adakalanya agak menyeramkan terutamanya bila hampir senja..
Walaupun pemandangan begitu indah takkala senja namun suamiku cepat cepat menyuruh kami sekeluarga masuk ke tempat penginapan memandangkan suasana pinggiran hutan itu terlalu SPOOKY untuk kami yang beranak KECIL!
Sebelah malam kami hanya keluar untuk pergi makan malam di dewan makannya dan selepas itu terus pulang ke bilik. Ada di antara staff suami aku yang bujang bujang mengambil kesempatan untuk berkaroke namun ada di antara staff yang lain mengingatkan mereka akan 'KERAS'nya kawasan di tasik Pedu itu.
Pada keesokan hari, awal awal lagi aku sudah merayap keluar dari bilik untuk melihat persekitaran di situ sewaktu pagi. Memang sejuk dan segar kawasan hutan ini.
Apabila bertemu dengan beberapa keluarga staff, ada yang memberitahu mereka telah diganggu oleh SESUATU pada malam hari sehingga terpaksa tukar bilik. Kami yang telah tidur nyenyak sewaktu itu tidak menyedari perkara ini..
Alhamdulillah, keluarga kami tidak ada apa apa gangguan!
Kemudian selepas sarapan pagi yang enak, kami teruskan acara hari keluarga kami di tepi sebuah kolam renang di resort ini.
Yang paling aku perasan betapa resort ini sedang mengalami masalah ialah segala gala urusan bilik, makanan dan sebagainnya aku lihat hanyalah diuruskan oleh seorang STAFF..hinggakan dialah juga yang menjadi MC atau HOST bagi acara HARI KELUARGA kami..pun begitu dia patut dipuji kerana dapat mengendalikannya dengan cukup baik dan sempurna.
Ya la...dah kumpulan kami sahaja yang MENYEWA tempat tu WAKTU itu..
Begitulah cerita kunjungan kami sekeluarga ke Tasik Pedu, Kedah...2004.
smile...
sekian
p/s..RESORT INI telah pun tidak beroperasi sekarang...harap maklum!

Nizam.Ariff said...

Tempat tu memang keras kak, maklum lah, kat tasek lak tu...

ASH said...

ha ha ha..
ko tunggu Dak TM komen!

LamaQue said...

Tahun 2005 saya dah pergi recce tempat ni khusus utk xtvt konvoi Peugeot club, tapi faktor jalan membuatkan anak2 muntah dan surrender la..takmo p dah hehehe

ASH said...

LamaQue,
hmmm..saya rasa jalan nak pergi ke situ tak la seteruk jalan nak ke Fraser Hill..
Try Fraser Hill tengok!
lagi mabok.. muntah hijau!