Saturday, July 11, 2009

Usaha, Doa..dan tawakal

Salam,

Dalam kehidupan sehari hari, kita sering menghadapi situasi yang kadangkala sukar untuk kita buat keputusan. Kadangkala kita minta pertolongan orang lain untuk selesaikan masalah kita. Kadangkala ianya berjaya. Tapi dalam setiap urusan terutamanya yang melibatkan keputusan yang besar kita sepatutnya menjadikan Allah tempat Pengadu detik hati kita. Biarlah Allah yang membuat keputusan untuk kita!! Selepas itu tawakkal dan yakin dengan keputusan itu.

Menyentuh soal pemilihan jodoh, biarlah aku coretkan di sini keadaan silam aku sewaktu membuat pilihan.

Sebenarnya aku tidak pernah mengenali suami aku sebelum kami bertunang dan berkahwin. In fact, selama setahun perkenalan kami, aku hanya berjumpa dengannya sekali sahaja. Itupun setelah disuruh oleh ibu ibu kami berdua.

Memang jodoh ini, Allah lah Penentunya..
Alhamdulillah, kami bahagia dengan sembilan cahayamata..
Hujung tahun ini genaplah 20 tahun perkahwinan kami.
(uiikksss...lamanya..eh, apasal tak rasa macam 20 tahun pun?)

Sebenarnya, suami aku adalah menantu pertama dalam keluarga ini. Kami bernikah empat bulan lebih awal daripada kakak aku sendiri.
( Melawan tokeh...langkah bendul jugak aku ni!! ha ha ha)

Cerita bertemu jodoh ni bukanlah pilihan sebenarnya. Ianya datang dalam masa yang tidak dapat dijangka!

Ingat tak aku selalu bercerita perihal traveling? Aku merayap sampai ke Canada dalam musim panas 1988? Salah satu tempat yang aku singgah ialah Boston ( tempat di mana suami aku belajor). Tapi aku tak JUMPA dia pun waktu ni. Aku jumpa seorang bekas roomate aku yang pernah belajor TOEFL di Shah Alam. Kawan satu universiti dengan suami aku la..

Sewaktu menyinggah di Boston, memang bekas roomate aku ni lah yang bawa kami ronda ronda Bandar Boston. Pergi jalan jalan kat University Harvard, ronda Down Town Boston, tengok laut dan tempat tempat bersejarah. (Boston is an old city..one of the oldest cities in the USA)

Dipendekkan story, sewaktu aku bermalam di rumah kawan aku inilah, seorang kakak telah TERBEKENAN dengan aku.ha ha ha..apa yang dia tertarik dengan aku... WALLAHUALAM. Dia tertarik dengan aku untuk dimatchkan dengan seorang pemuda ( adik angkat dia ka apa ka..) yang sebaya dengan aku juga. Jejaka yang berupakan adik angkatnya tu telah berpesan pesan padanya suruh carikan pasangan buatnya. (...pada kemudian hari aku tanya suami aku..dia sebenarnya pun tak berapa reti nak cari pasangan ni..lagipun sibuk tumpukan masa untuk belajor..)

ha ha ha..

Aku punya la nak tergelak sewaktu kakak tu tanya aku..sebab waktu tu pun aku tak la consider secara serius bab jodoh ini lagi!

Pening juga mikirkannnya.WAKTU TU LAAA..

Bila aku tiba di Chicago (setelah balik dari jenjalan tu)aku tak lah mengambil serius perkara ini lagi sehinggalah suatu hari kakak itu ( namanya Kak zah) menelefon aku sekali lagi dari Boston supaya consider proposal dia tu.
UIKKSS..serius tau!

Aku pulak tanya pada senior senior aku yang di Chicago. Kakak kakak yang tengah dok buat MASTERS in Computer Science. Kakak tu suruh aku fikir sendiri.

"Kalau bab jodoh ni kena solat istikharah.." kata mereka.

At the same time, ada seorang lagi kawan aku (agak baik juga sebab dia ni dah kenal dengan aku semenjak di Shah Alam lagi ) dok sibuk menelefon aku. Ni kawan lelaki la ni..Leceh betui si Pakcik sorang ni. Apasal pulak la dia dok kerap menelefon aku!! He just telefon tapi tak dak kata apa sehinggalah pada suatu hari dia berterus terang..

KUANG KUANG KUANG!!
HADOIIIIHHHHHHHHHH..

Nak menjadi lebih complicated dan serabut perut lagi, seorang senior kat Chicago yang berada dalam tahun akhirnya juga sibuk la dok BUAT BAIK DENGAN AKU!!
( haiyaaaaa..buat baik berpada pada ke atau buat baik ada makna?)
Situasi ni almost at the same time..tak ka PENING kepala aku memikirkannya. Dah la aku dok serabut perut tengah belajark..KACAU sungguh kan?

Sebelum ni memang le aku ada berkenan kat orang..tapi SEMUANYA HABURK PUN TARAK..Orang kata tepuk satu jari jer..mana nak ada bunyi. Bawa diri la aku sorang sorang.
Sekali bila mai pula kes macam ni, aku pulak yang gabrah tak ketahuan hala.

Depa tiga tiga ni :-
1) suami aku
2) kawan lama kat Shah Alam tu
3) senior aku kat Chicago

....graduate pada masa yang agak sama...jadi aku rasa depa ni mula consider untuk mencari pasangan. Biasalah kan..sebelum ni lebih tumpukan perhatian untuk belajor.
Bila dah berada dalam situasi begini, aku pula kena nilai..

Nak tolak semua, sat lagi kut tak bertemu jodoh pula kemudia hari..
nak pilih pulak, yang mana satu yang paling sesuai???

Mula mula aku tolak senior aku tu..sebab musababnya aku perhatikan sikap dia terhadap waktu solat. Macam ada sikit cilok sana sini..Bab education, aku tak kisah sangat sebab semua sama level dan senior ni juga budak engine. Bila dah dok satu universiti, kita lebih senang tahu pe'el depa..jadi kita boleh fikir sendiri.

Yang susah ialah dua orang yang sebaya dengan aku ni.
1) suami aku ( yang sewaktu itu aku langsung tak kenal)
2) kawan aku yang dikenali sewaktu di Shah Alam. ( belajar di Michigan)

Both considered calon yang baik. In fact, memang aku DOK tunggu juga la budak yang aku kenal semenjak di Shah Alam tu..ha ha ha... tapi sebelum tu macam ta de apa apa jadi aku takut aku pulak terharap harap! Malas la kan..( takkan aku pula nak bertanya dia kannnn?..awak suka saya ke?? OIII..ni zaman aku la! bukan zaman budak la ni. kalau dia kata TAK PUN..kat mana aku nak sorok muka??)

Sewaktu suami aku buka mulut telefon aku, aku try contact kawan aku ni. Nak tanya dia terus terang. Mulanya dia macam tak ambik serius...
Pastu dah aku betui betui Istikharah dan pilih suami aku sekarang ni, sibuk lak dia telefon aku suruh consider dia.
Aku tak faham kawan aku tuuuu...jadi aku stick dengan keputusan aku biarpun aku tak kenal suami aku tapi aku nampak dia lebih jitu dalam decision making.
(gamaknya orang yang ambik bisnes memang cam gitu kut!!)

Letih kan bab nak pilih jodoh ni??...

Alhamdulillah..biarpun lelaki yang aku terima sebagai pasangan hidup ni bercinta dengan aku selepas berkahwin tapi aku rasa dialah penghibur dan peneman aku seolah sudah kenal dengan aku semenjak sekian LAMAAAAA sebelum ini.

.....jodoh.

p/s
Awal perkahwinan dulu pun
ramai cakap muka kami hampir hampir sama!
ISHHH...

sekian...

3 comments:

Tijah said...

wahhh!!! kisah cinta la pulokkk. aku bagi lagu kak melah sebagai background sound effect yo kak? hhahhaaa

AZANI said...

ashley:semoga bertambah mantap dan kebahagiaan berterusan di sepanjang perjalanan anda sekeluarga.

ashley said...

jah,
kisah cintaku? Eh..mana pulak..

Azani,
terima kasih..
begitu juga anda sekeluarga..(macam formal kan?)