Monday, July 13, 2009

Don't judge book by its cover, TAU!!

Salam,

Hari Ahad, selepas waktu zohor, aku dan suami bergegas ke sebuah Masjid di Cheras. Ada seorang staff tempat lama suami aku bekerja menjemput kami ke Majlis Perkahwinan anaknya. Untuk tidak menghampakannya suami aku memenuhi jemputannya itu.
Aku memang tidak mengenali staff ini kerana mungkin di tempat suami aku bekerja dahulu, dia berada di jabatan yang lain.

Selesai makan, aku dan suami ke Plaza Low Yat untuk meninjau sebuah lagi laptop. Ini adalah permintaan dari anak sulong aku yang sudah beberapa kali meminta dibelikan komputer kepadanya. Hmmmm...

Setelah ditinjau tinjau maka kami putuskan untuk membeli netbook jenama Lenovo, seperti yang aku guna sekarang tetapi ianya telah diperbaharui sedikit featurenya. Jadi namanya telah menjadi Lenovo S10-2. yang mempunyai keberatan hanya 1.1 kg sahaja. Ianya lebih nipis serta mempunyai bateri yang tahan selama 6 jam.

Harganya lebih kurang RM1550. USB yang terdapat di netbook ini ada 3 berbanding dengan USB yang terdapat pada netbook yang aku guna sekarang. Tapi aku rasa ianya mencukupi dan sekiranya anak aku perlukan USB yang lebih dia boleh tambah soket USB HUB.

Cuma seperti netbook S10, S10-2 juga tidak mempunya CD-rom untuk memainkan apa jua jenis CD. Well... itu suatu kelemahannya, aku kira. Kalau dibandingkan dengan laptop aku yang lama dan gedabak dulu, terdapat CD-rom yang membolehkan aku memainkan cakera serta menonton filem dan mendown load apa jua nasyid yang aku nak download dari CD. Tapi memandangkan rata rata sekarang kita telah menggunakan pen drive atau thumb drive serta MP3/MP4 yang mempunyai RUANG BYTES yang lebih besar maka ketiadaan CD dalam netbook ini tidaklah mendatangkan masalah!

Okay, setelah selesai urusan pembelian netbook untuk kakak maka aku pergi meninjau NIKON siri D. Memanglah aku masih lagi tidak mahu membelinya semalam tetapi tinjauan aku ke NIKON untuk bertanya tanyakan harga serta membanding bandingkan harga NIKON dengan CANON, SONY dan camera jenama lain.

Korang tau bila aku tanya D40 dan D60 berapa harga, Miss Ah Moi tu buat apa kat aku?
Dia tak de SELERA pun nak beritahu berapa harga apatah lagi nak keluarkan kamera tu dari tempatnya...
Siap cakap kat aku, "Nanti kakak tengok dalam itu INTERNET..banyak INFO!!"

Wei Ah mooooiiii aa..
Aku rasa aku tengok internet lagi lama dari ko tengok TAU!
Sebab aku dah tengok dalam internet la, aku datang meninjau harga, MANGKOOOOOKK...
Dia kata itu siri S pun harga MOLAH!

Nak keeeeennnnaaa betui amoi nih.


Aku dah ada siri S tu!
Canon pun aku dah ada!
Aku tahu lah.

TAK ke TERBAKAR hati aku?

Nasib ko lah tak nak 2 atau 3 kilo dari aku!

sekian

4 comments:

umi_e said...

kalau kak e yg berurusan dgn amoi tu - sah2 aku minta masa tu dan terus beli! heheheheh

* jangan dia ingat nak tgk2 je - kalau tak mampu takkan nak tengok kan... mestilah dah ada perancangan nak beli kan...

ASH said...

Umi_e,
tak kisah le samada kita mampu atau tidak..
tapi dia MEMANDANG sebelah mata kat customer..
aku syak dia tak berapa tahu features kat kamera sebab tu gelabah bila kita tanya lebih sikit..

Gurindam Jiwa said...

If you want to buy the kit package, why don't just buy at that Bintang Maju FDI Station @ Warta (Bangi Utama). It is next to the currently being renovated KFC.

There won't be much difference as far as pricing go.

Advantage: It is in BBBangi. If you have any problem, all you have to do is drive to BBBangi, instead of KL. The service is about the same, if not better. You'll save a lot on the travel.

They carry some basic accessories. I doubt that you're gonna need more than the basic. So their stock should be enough. They also carry some professional items, although you may not need them. If you did, you wouldn't be asking that amoi at Low Yatt. No offense.

Try not to ask too much about the price. Because all these basic kits carry pretty much the same pricing for the Asia Pacific region for any given time. Give or take rm100 or so.

Ask for the features, some demonstration and some freebies, instead. You'll get discounts if you buy more than one items, say the camera kit and an external flash. They'll throw in a bag for you, or something like that.

The two Chinese senior personnel there know quite a bit about the products that they sell, and control the pricing. The rest can't help much.

Have your photo printed there. 4R is 40sen a piece. Photographer's price is 35sen a piece. They print everything in only about 15 minutes or so.

Professional photographers like to have their 4R printed there. Many reasons.

Bringing along a knowledgeable friend may help.

ASH said...

GJ,
he he he..
thank you!
have seen there too..
The price of the camera there was lower than the one my hubby bought in KL..shoot!

Well I guess you are right..location..printing.. advice..etc..
Thank you very much.
I really appreciate it.