Saturday, January 10, 2009

Tai Chi..satu definisi

Salam,

Topik hari ini akan cuba mengupas definisi 'TaiChi'...
TAI CHI merupakan senaman tua yang selalunya diamalkan oleh golongan veteran untuk 'mengetatkan' anggota tubuh badan mereka yang dah longgar longgar. Ia juga satu senaman yang sering diamalkan bagi menampakkan keanggunan dan ketrampilan yang menarik. Tai Chi diamalkan supaya anggota tubuh badan sentiasa mantap, maintain dan menggiurkan..
Tai Chi juga merupakan senjata pertahanan diri. Ianya digunakan ketika mana perlu bagi kepentingan pengamalnya. Ia dilakukan secara perlahan dan berhati hati hinggakan pihak yang ter'taichi' tidak merasakan mereka telah di'taichi'..
Pun begitu, lama manakah penggunaan Tai Chi ini dapat diamalkan, aku pun kurang pasti..sebab aku bukanlah tergolongan dalam pengamalnya..
kalau Tae Kwan Do tu, aku tau le juga!!

8 comments:

AsMa AmAnI said...

Betul gak kat perlis selalu tngok orang wat tai chi kat datarang sungai perlis... ramai kaum cina. tai kadang-kadang mak saya join jugak...

Raja Marzuqi said...

GAYONG...GERAK ALLAH YANG MAHA AGUNG...!!!

kak ina kl said...

salam..orang cina yang selalu gi taichi ni...org melayu gi bersilat..

arsaili said...

salam..satu info yang menarik....

xiiinam751 said...

Jap aaa.....
nk cari blackbelt ckLah dalam laci jap....
Eh..eh...ada lagi...ingatkan dah ilang...he..he...
.
.
.
.
.
saje je nak bg tau
ko...ahaks

ashley said...

Asma amani..
nanti nak gi blok chek nuuu..
siapa chek ni, kut kut la kenai mak chek..

Raja Marzuki,
Ni bagi definisi jar..tak buka gelanggang lagi.

Kak ina kl,
orang china, depa nak bagi anggun diri..tak kira tua muda..
orang pompuan Melayu umug macam kita, depa tak bagi silat silat ni..macamana??

arsaili..
hmmm..wassalam

Cklah,
Boleh le buka langkah..


langkah seribu...

he he he..

e-leeyana said...

drpd buat tai chi, baik buat qi gong hehe..

owh tae kwando lg bagus...sila pun bagus..aishhh janji sihat ok la tuh

ashley said...

e leeyana,
hah jangan dok membaca celah rak buku jer..
kuor sikit tengok matahari!
he he he