Thursday, January 08, 2009

Gunakan daya kreativitimu..

Salam,

Aaaah..hari awal persekolahan ini adakah kreatif kiranya seorang guru kepada pelajar 5 tahun menyuruh anak muridnya menulis tajuk karangan ' Percutianmu'?

Helllllloooo..engko ngajar tingkatan 5 ke atau 5 tahun?

errrr....anak anak BERUMUR 5 TAHUN..


Dah apasal ko suruh dia buat karangan? Pegang pensel pun gaya macam nak nikam kerotas..apa ke hal yang suruh dia buat karangan 35o patah perkataan?

Jadi berdasarkan maklumat di atas maka aku pun menggunakan daya kreativitiku yang tak seberapa untuk mengajak anak


anak mengukir perasaan di medium plastisin.


Fosil Dinosour dari Luqman


Jom tengok..


Gambar di bawah ialah Faiz berposing bersama SNOWMANnya. Manakala yang 'smiley' tu adalah hasil karya dari Nurul Kamilah...senyuman cikgu 'Ashley'....wahh..terus dapat A la macam niiii...
he he he...







Sebenarnya banyak lagi hasil karya yang dapat dicipta oleh anak anak kecil ini. Seperti sekuntum mawar merah dari Syafiqah untuk cikgunye..(bestkan jadi cikgu budak kecik). Gelang dibuat oleh Nazihah..untuk cikgunye juga..(ambooiii..) dan juga geguli geguli serta bebola bebola yang berwarna warni terhasil dari plastisin itu.

Tunggu sehingga kita buat VOLCANO pulak yerrrr...!!

Oh yen..Tujuan sebenar cikgu menyuruh anak anak ini bermain plastisin ialah untuk menguatkan jejari jejari mereka bagi tujuan penulisan nanti..

PRE-WRITING!!

salam....

4 comments:

kak ina kl said...

salam tuan umah...betul tu apa yang kamu kata...kalau ibubapa yang tak tahu dia kata...apa ke hal lah anak gi sekolah suruh main tanah liat...dia nak anak dia terus pandai menulis...mengeja dan mengira...

ashley said...

Salam,
kak ina kl..
hmmmm mujur tak disuruh budak baru lahir terus lari pecut 100 meters kan?.....he he he

welkam to my humble blog..

kakpah said...

bagi parents yang tak paham memang diorng akan mengutuk. 'apehal pulak anak aku diajar main plastersin'. walhal itu juga satu cara untuk memupuk kreativiti anak-anak mereka.

err.. kpah cuti ye, friday dan monday.

ashley said...

PERINGATAN:
GURU GURU HANYA DIBERI CUTI SELAMA 5 HARI SETAHUN!!
KAK PAH TELAH MENGGUNAKAN 2 HARI...MASUK REKOD!
HE HE HE..