Friday, January 23, 2009

Loghat Utara..

Salam,

Ada kawan orang Johor mai tanya kat aku. Awat orang Utagha ni dengark cakap kasag. Aku tanya tang mana yang kasagnya? Yang bunyinya ka atau biji butiag perkataan yang dikeluagkan?

Dia pun tak tau..

Aku kata kut bunyi kutt..Mo kalau rujuk kepada bijik butiag perkataan tu aku kata tak lah semua orang utara tu bijik butiag nya cakap MAKI HAMUN ..KASAG GEDEGAK..

takkan alim ulama' dari UTARA macam Us Haron Din, Us Hassan Din dan Ustaz ustaz lain yang turun dari UTARA tu..maki hamun ja kerjanya..kan kan kan..itu sudah tak patuit!!

Tak boleh nak generalized kan orang UTARA cakap kasag. Lepaih tu semua orang UTARA dilabelkan lagu tu!

( bela bela bela....mentang mentang dok mengaji kat UTARA 5 tahun)

Mungkin bagi yang ada sound system lemah lembut tu, mungkin rasa orang UTARA ni cakap bunyi agak kasag. Tak upaya lah kan..

Orang UTARA sebutan sukukatanya banyak guna FATHAH!!

terbuka..a a a a a a..

Dia tak guna e e e e atau bunyi e tanda macam kebanyakan orang selatan.
Jadi sound yang menghambog dari mulat lebih terbuka...

Lepas tu pulak orang UTARA cukup handal dalam sebutan huruf ghain dan nga ..Suruh orang UTARA sebut dua huruf ni..akan bunyi lebih arab lagi dari arab!!

ha ha ha..

dan dua huruf ni kedengaran kasag bila melekat di telinga yang 'lemah lembut' sebab huruf huruf ni huruf tekak!..


Tapi bagi pendapat aku la kan kan kan.. sebenagnya dalam 3 negeri (tak termasuk Perak sebab Perak ni ada banyak loghat loghatnya....yang e tanda, yang e biasa dan a kategori bercampug aduk kat Perak tu) Penang, Kedah dan Perlis terdapat berbezaan dalam loghat UTARAnya..

hanya orang yang biasa dengan loghat Utara saja boleh bezakan perbezaan dalam 3 negeri ini...

Bagi aku yang besa dok perlis..nilah komen aku:-

Kalau kat Perlis cara cakap Utaranya agak lanjuit lanjuit..Lepas tu bahasa dia mendayu dayu..Cakap macam nak ke arah Siam punya slang pun ada jugaaa.

' Chek sakit senak peruit tak sanggga..chek makan puluit dakak..banyiak sangat..chek tak sangka muleh njadi lagu ni..'..
antara ayat yang aku muleh habag mai sebab selalu dok dengark kawan cakak..


Errrrr... pendapat korang pulak lagu mana?
(lagu keroncong ke lagu dangdut ke lagu rock??? he he he)

1 comment:

kakpah said...

kpah suka loghat utagha. Bunyi kasaq tapi ada kelas sendighi. Best friend masa jb dulu oghang utagha. aku belajaq cakap utagha daghi dia la. tak paih pun tapi depan aku tak bole tipuuuu... hehe..