Wednesday, April 01, 2009

Trong..

Salam,

Suami aku anak kelahiran TRONG..hmm pekan Temelok to be exact!
Ada apa kat TRONG?
Ada apa kat pekan kecik Temelok tu?


Errr..yang aku tau Trong ada Roti RIA..masih ada kah kilang Roti BUMIPUTRA ini?
kat Trong juga ada sekolah agama yang terkenal kat Batu 8...
Kat Trong juga ada air terjun.
Juga ada dusun durian peninggalan datuk suamiku yang kini milik keluarga anak maklong suamiku. Boleh tahan juga rasa buah duriannya.


Di Trong juga ada rumah Mak Lang suami aku. Rumah Mak Wa suami aku. Rumah Mak Ngah. Rumah Makcik..semuanya kakak kepada ayah mertuaku.
Anak anak mereka memang ramai ramai belaka. 10, 9,12 orang..

Mereka adalah anak kelahiran TRONG. Sepupu sepapat suami aku.
Tapi ramai yang dah tak tinggal di situ. Semuanya mempunyai rumahtangga sendiri..
Ramai yang bukan lagi menjadi PENGUNDI di TRONG.
Ramai yang telah menjadi ORANG LUAR tetapi KELAHIRAN TRONG.

Mungkin ada di antara sepupu sepapat suami dari kalangan ahli UMNO.
Mungkin juga dari PAS.
atau mungkin juga orang ANWAR..
ya lah..dah ramai..

masing masing ada sebab masing masing..
tapi setahu aku kebanyakannya tidak tinggal lagi di situ. Yang di situ pun entah berapa kerat sahaja..

Dulu, sewaktu Tokwan suami aku masih ada, aku selalu balik ke Temelok,TRONG.

Tapi setelah Tokwan meninggal dunia dalam tahun 1993, rumah Tokwan di pekan Temelok tu dah dijual. Tok pun dah tinggal di IPOH. Dan TOK pun dah jadi PENGUNDI di IPOH!



Semasa hayatnya, Tokwan suamiku orang KUAT UMNO TEMELOK...
Tokwan Daud pernah dilantik menjadi ahli Majlis Bandaran Taiping dan dianugerahkan PJK oleh Sultan Perak

Tokwan juga amat bangga dengan seorang yang bernama PM!
Dan sewaktu Tokwan ada, letih juga aku mendengar segala PANDANGAN serta ISI HATInya terhadap UMNO dan PM..
PM beginiiiii..PM begituuuu..
(aku mendengar kerana dia orang DEWASA yang perlu dihormati)

hmmm....cucu tokwan pula bagaimana??

cucunya seperti dirinya.....
seorang rakyat yang diperah keringat hari ke hari...

Tapi cucu tokwan tetap hormat tokwannya.
Sebab tokwanlah yang mengenalkannya pada solat lima waktu.
Tokwanlah yang membawanya setiap hari dan waktu ke masjid semenjak dia berumur 7 tahun.


dan tokwan pernah berpesan padanya..

'JANGAN SEKALI KALI MENINDAS ORANG BAWAH'
kalau dah jadi orang atas..


dan aku terfikir...
kalaulah TOKWAN masih ada dan melihat rentak tari POLITIK hari ini, apakah Tokwan masih boleh menyanjungi si DIA itu?


entahlah..
LAIN ULU, LAIN PARANG..dan Temelok, Trong tercatit sebagai tempat kelahiran suamiku..
tetapi bukan lagi tempat tinggalnya.
TEMPAT JATUH LAGIKAN DIKENANG..

sekian.

No comments: