Thursday, May 28, 2009

Tomoi!!

Salam,

Muay Thai is a form of hard martial art practiced in large parts of the world, including Thailand and other Southeast Asian countries.

Muay Thai is referred to as "The Art of Eight Limbs", as the hands, shins, elbows, and knees are all used extensively in this art. A practitioner of Muay Thai ("nak muay") thus has the ability to execute strikes using eight "points of contact," as opposed to "two points" (fists) in Western boxing and "four points" (fists, feet) used in the primarily sport-oriented forms of martial arts.

Di atas tu definasi bagi Muay Thai ataupun TOMOI SIAM yang aku copy and paste dari WIKIPEDIA. Hmm... tak silap aku, tomoi ni ramai peminatnya yang berada di sekitar Utara Semenanjung tanahair dan juga pantai Timur. Dan tak silap aku juga rangkaian AXN juga ada menyiarkan program realiti yang bercirikan TOMOI ini.


Walaupun aku ini biasa belajar di UTARA SEMENANJUNG iaitu di negeri Perlis lebih kurang 25 tahun yang lalu, tapi tidak biasa pula aku menuntut seni TOMOI ini. Malah sewaktu aku belajar di sana seni TOMOI ini juga tak pernah aku ambil tahu asal usul dan perihalnya.
Begitu juga dengan rakan rakan seperjuangan aku yang mengajar di AULAD PERDANA..
walaupun keempat empat mereka berasal dari Pantai Timur Semenanjung iaitu Kelantan, tidak seorang pun dari mereka yang tahu bagaimana nak beraksi dengan seni TOMOI ini.
Eh..tetapi tiba tiba hari ini. ada pula suara suara aduan yang menceceh dan mengadu anaknya dihentam dan digodam..ditumbuk di perut ala ala boxing TOMOI ini..Kalau sianak tu jenis yang duduk diam baik sahaja perilakunya mungkin agak menghairankan dan boleh disoal siasat siapa yang empunya kerja....
INIIIIIIII.....
......UK ALAH HAI!! KALAU ADA KEJUARAAN TOMOI DI TADIKA tu, MAHU ANAKNYA YANG MENANG!!
agak agaknya TOMOI tu mana datangnye ye??
JANGAN la kasi tension sama itu ce' Gu..mau naik darahnya lagi..
he he he..

4 comments:

aza ni said...

agaknya dia pun nonton Astro The Contender kot?

ASH said...

Cam gitu le kot..

tasekM said...

kak, aku laki bini minat tomoi. muahahaha...



.

ASH said...

TM,
jangan ter TOMOIH sudah ler ek..
Errr... eh!.. tah ka perkataan TOMOIH ni pun berasal dari peri laku TOMOI ni..
hmmmm...