Monday, May 04, 2009

Bebaskan aku..jerit batinnya!

Salam,

Cuti hari pekerja telah berlalu. Aku sibuk dengan hal anak anak untuk diselesaikan satu persatu. Yang berada di Kuala Lipis turut balik dan telah dihantar semula semalam. Semalam buat pertama kalinya aku menjejakkan kaki ke pekan Kuala Lipis yang 'rustic' itu.

Sebelum itu kami lajak ke Temerloh menyinggah di rumah ayah dan ibu staff suamiku. Rumah ibubapanya itu terletak betul betul bersebelahan Mini Zoo Jabatan Perhilitan di pekan Temerloh. ( Bila tengok perkataan 'perhilitan' itu maka nama rakan blogger 'Dr Sam' muncul dalam kotak fikiranku )

Di situ aku melihat 'sea-eagle' berdada putih terkurung dalam sangkar yang kecil. Lantas hati aku memprotes. Mengapa burung burung besar yang sepatutnya terbang bebas ini dibiarkan terkurung? Ada empat ekor semuanya. Kelihatan sungguh sedih dan sayu..

Tiba tiba, lirik lagu Sharifah Aini berputar putar terngiang ngiang di telingaku..

Oh sang helang ini tidak seperti yang digambarkan dalam lirik lagu itu. Mereka ini tidak terbang bebas di angkasa!!


Seumpama si helang yang terkurung,
Begitu juga mereka..
Menjerit di sangkar besi
Yang memerangkap kebebasan..
hanya mata yang memandang
tunduk sayu merayu
Suara jeritan yang sayup
Tiada siapa peduli..
Terhalang oleh dinding dinding yang bisu
Lantas kerongkong yang perit memekik
terhenti dek kehausan
SIAPA PEDULI?
Airmata sudah kering..
Jiwa raga sudah hilang..
Dalam hitam pekat malam..
Yang menelan segala kasih sayang
Tolong..
Bebaskan aku!
Yang terikat dalam jaringan besi
Tak berperut..
Tak berhati..

Eh eh..tetiba aku terkarang sajak pula...
Hati aku pun turut sayu gak.

sekian

No comments: