Wednesday, March 18, 2009

POTONG?

Salam,

Aku : Hello, boleh saya cakap dengan Mr Naga ahh...

Anaknya : Tunggu sekijap ya Auntie...(Talipon diletak dan aku dengar suara anak sayup memanggil...Aappa..wange.wange......"ythfdshnbvtyhb*&^%%$"....)

MR NAGA : Hello..
Aku : Ya... Mr Naga. Ada baik ka?
MR NAGA : Ya....ada sikit letih..
Aku : Saya mau Mr Naga datang POTONG rumput depan rumah.
MR NAGA : apa rumah?
Aku : No dot dot..itu surau sana....
MR NAGA : Oh Itu surau. Apa nombor..
Aku : (ish..aku baru jer bagitau..dia tanya lagi) No dot dot jalan dit dit..
MR NAGA : oooh ..aaa..sikit hari tarak senang. Baru balik dari INDIA. Manyak letih. Kalu senang boleh sikit dua tiga hari?
Aku : ( hmmm...la balik India ka..padan aku call entah berapa kali..tak angkat angkat..) okay la..sikit hari kalu senang. Boleh datang.
MR NAGA : WOkay..
Aku : Terima kasih ya Mr Naga.

.....aku selalu suruh Mr Naga a.k.a Mr DRAGON ni datang potong rumput rumah aku. Memang dialah yang datang potong rumput. Dah lama dah..Entah dah dekat 10 tahun kut. Dulu masa awal awal dulu, dia datang sorang sorang. Naik motor. Mesin pun kecik jer.. Tapi masih agak kuat. Sekarang dia datang berdua. Suami isteri. Tapi dah datang naik van. Walaupun van Nissan yang agak uzur..tapi kira dah pakai van la...

Mula mula dulu, kalau dia potong pokok, dia pakai gunting. Sekarang dia dah ada mesen..ZRRRRPPP sekejap jer pokok terbentuk bulat ke, empat segi ke..dikerjakannya.
Dulu memang aku selalu suruh dia potongkan pokok pagar agar jadi berbentuk bentuk. Sekarang ni, pokok pagar aku dah habis kena cabut sebab dah buat pagar batu.

Dulu depan rumah ada pokok bunga raya yang terbentuk. Sekarang pokok pokok tu pun dah habis dikerja siput..last last aku cabut juga. Tiada apa pokok yang tinggal melainkan semak yang menyakitkan mata memandang..

Aku nak suruh dia potong pokok bunga kertas aku yang tinggal sepokok tu. Dulu memang aku gila menanam pokok bunga kertas. Pokok bunga matahari. Pokok bunga jepun..Periwinkle..etc etc bergantungan. Sekarang aku dah tak kuasa. So kalau dapat kemaskan depan rumah ni pun, dah kira OKAY LA TU!!

...lemas perut tengok depan rumah semak! Tambah tambahan aku ada kat rumah ni..

Tapi cuti aku ni macam tak cuti..Tak sempat berada di rumah melainkan malam. Hari ni pepagi lagi aku dah MENGACAU kak Pah!
Suruh dia sain surat akuan MAJIKAN..Kak pah kan BOS AKUUUU..

ehhhh..aku nak cerita pasal NAGA , apasal pulak merewang sampai ke rumah Kak PAH?

Ya lah..walaupun setengah orang lebih suka ambil 'bangsa' sendiri untuk kerja kerja rencam macam ni tapi reputasi MR NAGA ni bagus. Aku suka kerjanya dan aku rasa aku PREFER dia untuk dia tolong kemaskan SEMAK SEMAK kat kawasan rumah aku yang tak le sebesar mana ni..he he he..
Lagipun, dia datang ngan isterinya..Senang sikit.

Sekian..

8 comments:

kakpah said...

mr NAGA. Haha.. aku ingat menatang naga yang keluar api tu. Aku tengah tesengih-sengih ni.

Brahimnyior said...

Kak Hida,

Saya penah dah beli mesin potong rumput. Ada lah guna dalam 3-4 bulan. Lepas tu, dek sibuk dan takde masa, saya simpan dalam stor.

Sudahnya, jem terus. Sekarang ni, saya upah sorang pakcik yang expert bab potong rumput ni.

Tak payah penin kepala memikiokan pasal mesin.

Tijah said...

salam. hikhik! ronda2 umah kak pah termasuk lak ke sini. kem salam abg naga yer kak!!

GPI SKSV said...

Salam... Helo, Mr. Naga...
Service you cover sampai sini tak?
boleh dtg bila? Ini rumah ada sikit rumput mau potong...

Itu, Batu 11.. dekat Semanggoi punya.. itu bukit Tok Kramat turun...

Nizam.Ariff said...

Hari-hari potong rumput orang. Ce tanya die, sendiri punya sudah potong ka? atau dia pun suruh org lain potongkan....hehehe

besi said...

potong rumput...sekarang nie banyak dikuasai oleh bangla je

ashley said...

Kakpah,
Suami saya panggil dia MR DRAGON..he he he.

Brahimnyok,
akak pun ada mesin letrik untuk potong rumput..MENGARUT..ada kut dua tiga kali jer guna..Pas tu buat mesen tu jadi menda 'hiasan dalaman'.

Tijah,
akak selalu ronda masuk rumah TIJAH..tapi dalam diam. Kona bering 360 darjah jugak ko ye..tak reti pelat NOGORI jadi akak tak komen.
welkam here!
ko nak kirim salam mende?..nak ucap hepi devali pun dah lopaih Tijah..

SKSV..
engko jangan memain..ada yang kena potong kang..
ha ha ha..
elok elok NAGA tu nama NAGA sat lagi jadi Kobau..

Nizam...Nizam..
Tsk tsk..
ENGKO MEMANG!!

ashley said...

Besi,
Kat bangi banyak Afghan ngan Pakistan laa..
Sampaikan mesen Mr Naga ni pernah dilesapkan oleh suku sakat yang suka potong rumput ni...
Orang luar pandai cari kerja. Tak memilih..
Kalau sebuah rumah banglow dapat RM3o-rm50 ringgit, bayangkan kalau dapat 5 banglow untuk satu hari.
kalau tiap tiap hari engkau dapat kerja..kiralah wang pendapatan pemotong rumput ini.
150 X 25 ( katalah rehat 5 hari je sebulan..) = RM3750..
Itu baru 5 buah banglow.Kalau dapat lagi rumah teres..rm-10-rm15 sebuah??
Tolak kos minyak, racun etc..gedebuk gedebak. Paling lekeh dapat RM2000 sebulan..
Amacam??
( Iya lah..engko kena ada KEMAHIRANn plus AMANAH GAK untuk KERJA NI..kan kan kan..)

mana tak MR NAGA dah boleh pergi berehat balik ke INDIA..3 minggu!!
DUlU kerja estet jer..
Rajin dan amanah..sampai van NISSAN dia tadi DATANG DAH DI CAT...
LAWA!!tak buruk dah...