Sunday, March 01, 2009

Nak belajar kena buat cam IKLAN!

Salam,

Aku bagi homework kat budak budak. Suruh demer ulang baca apa yang aku ajar kat sekolah. Aku suruh demer ulang baca tu dengan mak atau ayah atau dengan bibik demer. (eh..jangan pandang rendah bibik tau!!ada bibik yang lulusan SMA juga!!masuk kolej pun ada..tinggal lagi dah tak da uaangnya dan sukar mahu dapat kerja...)
Bila dah habis baca dengan mak dengan ayah tu, aku pesan kat anak murid...'Kalau dah habis baca ngan mak atau ayah, suruh mak sain..kat tempat yang dah aku sediakan tu...'

Dalam ramai ramai tu, aku dapat le feed back balik dari mak mak yang membaca bersama anak anak ni..
he he he..senyum dan gelak sikit aku membacanya..
biase lah..

'Cikgu,________ bila baca dengan saya, dia menangis. Dia tak pandai lagi baca'

'Cikgu,________ masih tak dapat dapat lagi sukukata ni'

Wahai ibu ibu sekelian..yang aku sanjungi dan sayangi..
Anak anak kita ni memang anak yang BARU nak belajar. Aku suruh demer ulang dengan ibu sebab itulah salah satu cara kita ajar anak.

Preview, pastu belajar dalm kelas, pastu ulang dan ulang dan ulang dan ulang...

Pertama kali anak anak belajar memang tak dapat MELAINKAN otak anak anak tu jenis yang PICK UP gear 5 punya. Sekali ajark...zzuuuuup dapat terus! Tapi rata ratanya anak anak ni setelah empat atau lima kali diulang dan juga dipraktiskan maka baru dapat..itu pun mungkin kalau dalam sukukata tu hanya 'ba ba ba' sahaja yang dia dapat pada mulanya.

Belajar ni nak kena buat macam IKLAN kat TV.

Macam mana IKLAN kat TV? Di ulang kemudian diulang kemudian ulang lagi..nak bagus lagi ambik waktu yang MANTAP..PRIME TIME!! Baru lah orang masuk dalam kepala...

Contoh iklan yang mantap..KORANG yang dah lebih kurang ngan aku ingat tak IKLAN yang ada tagline ni:-

'Eh..merah sangatlah mak NGAH...Macam zaman dulu'.

Iklan tu dah jadi mainan mulut suatu ketika dulu. Nampak jer orang pakai baju merah, mesti kena..Kiranya begitu MANTAP sampai semua orang tahu lah IKLAN apa..

Lepas tu tagline yang ini pulak :-

'BESAR, TEGUH, PERAMAH'...punya lah bagus tagline ni hinggakan kalau nampak orang yang badan besar dan MANTAP..inilah tagline yang akan keluar.

So apa yag aku nak cakap ialah mak mak dan ayah ayah ni kena jadi PENGIKLAN yang bagus pada anak anak. Masukkan unsur unsur pembelajaran tika mana yang sesuai..Masa main suruh dia teka teki..Masa berbuai atas buaian ke ajarkan nyanyian yang ada unsur ilmu. Cuba cuba hafalkan anak time otak dia tengah rancak berfikir.
Kalau anak bertanya..cuba jangan jawab directly..
Cuba suruh dia cuba jawab sendiri soalan yang ditanya.
Bagi ruang supaya otaknya juga berfikirkan jawapan..
Kemudian kita perbetulkan fakta yang silap itu sedikit demi sedikit..

Bagi bacaan pula, cuma gunakan mende yang ada di hadapan mata. Teka apa yang tertulis pada headline surat khabar. Suruh dia baca sikit. JANGAN PAKSA kalau dia dah letih..sian anak tu..
Masa dia BERSUNGGUH mengajak kita belajar, bagi ruang masa padanya.

Nak makan ajak anak sama sama baca doa. Baca kuat kuat pun takpa. Kalau pergi restoren BIAG dia baca KUAT KUAT..ha ha...bukan suruh tunjukkan orang..
tapi MENGINGATKAN ORANG LAIN JUGA..he he he..

nak tidur pun rajin rajin lah nyanyikan kalimah syahadah pada telinga anak anak..especially yang masih menyusu lagi tu.
YANG DAH BESO..REMIND KAN..
kemudian baca 3 Qul kuat kuat sama sama..dan juga al FATIHAH..

Jangan TERGOLEK dot je!! Bila lagi nak mengajar anak?

Boleh tak??? Jom cuba..
smile..

No comments: