Monday, March 07, 2011

Tipu tipu..

Assalam,

" Kamu jadi mak kita " kata Ifa pada Jannah.
" Kamu kena jaga baby ni, bagi dia susu. Nanti dia nangis" sambungnya lagi sambil menghulurkan 'baby doll'nya yang dikeluarkan dari beg sekolah.
Ada bermacam macam mainan di dalam begnya itu.
Termasuk pinggan, cawan, pisau, seterika tapi semuanya adalah mainan kanak kanak belaka
.
.
.
.
.
" Kalau kita jadi mak awak, siapa nak jadi ayah? " tanya Jannah.
" Hmm..siapa yang nak jadi ayah, ye? " tanya Ifa pada kawan kawan lain.
.
.
.
.
" Kita tak nak la jadi ayah. Ayah, boy. Kita, girl. Awak lah jadi ayah " kata Dinnie setelah didesak oleh Ifa untuk menjadi ayah.
" Kita jadi kakak baby. Kita tak boleh la jadi ayah. Ala Dinie.... awak jadi ayah 'tipu-tipu' je. Bukan betul betul.." pujuk Ifa.

Anak anak kecil perempuan ini memang suka main 'kahwin kahwin'. Berlakon jadi mak, jadi ayah, jadi kakak dan lain lain. Berlakon jadi doktor, jadi bidan, jadi nurse.

Ada suatu hari tu, aku lihat mereka letakkan sebiji bola dalam baju. Kononnya mak mengandung dan dah nak beranak.
Dan ada yang berlakon jadi doktor serta tolong belahkan perut untuk keluarkan 'baby' dari perut 'mak'.
Bila aku tanya mereka, mereka tahu tak baby keluar dari mana?
Mereka menjawab dari perut.
Perut kena belah, baru baby keluar.

Aku tanya mereka siapa yang beritahu?
Mereka jawab mak atau ayah yang cakap.
.
.
.
.
Dalam hati aku, aku kata " Kebarangkalian besar, mak atau ayah korang tipu!! Takkan semua keluar dari perut. Dan takkan semua perut kena belah"
.
.
.
Tapi budak budak mana tahu mak atau ayahnya menipu.
Mereka masih kanak kanak dan mereka pun mungkin tidak mahu diberitahu 'jalan sebenar' tempat keluar bayi oleh mak dan ayah mereka. Itu sebab mak atau ayah pun menipu mereka.
.
.
.
Baguskan MAK dan AYAH?
.
.
.
Silalah menipu selalu..
hehehehe..
.
.
Bak kata perumpamaan masa kini,

"SIAKAP SENOHONG GELAMA IKAN DURI,
CAKAP BOHONG LAMA LAMA JADI MENTERI!!"

hehehehe..

Korang jadi mak ayah macamana pulak?
Suka tipu tipu tak?


sekian

9 comments:

kucingorengemok said...

mak-ayah den bukan montori, kak, heh heh

tasekM said...

itu tipu sunat kak.
tak ngape kot.

:)

aku dulu tak payah tanya.
darjah 3 aku dah khatam segala majalah wanita mak aku.
aku dah paham.
ha ha.




.

ashley said...

KOG,
mak ayah ko orang baik baik..alhamdulillah...he he

TM,
tipu tipu ni ada sunat, ek?
sunat muakkad ke?
.
.
.
.
aku jahil sikit..
banyak mender tak khatam lagi nih..
Time Ostaz ngajor,masa sekolah tersengguk.
Sekarang ni aku tersandor kat tiang, tidurrrrr teruih!

Aku said...

Aku.. maluu...

ish.. yeyekk!

ashley said...

Aku,
apekemender yang ko malu dan yek yek sangat tu...
.
.
.
iye ke malu?
CISSSS...

kakpah said...

tapi orang selalu kata tipah tertipu. Apasal ek. Aku selalu kena tipu ke
kehkehkeh..

AZANI said...

salam hidayatun
anak aku lagi fahan, siap donload youtube pasal babybirth...ketawa ngekek si nuwar dan adam..

Tijah said...

kihkihih.
ala tipu sikit je takpe kak. kang citer kisah benar kang byk lak soklan dia lagi pening kita..

ashley said...

kakpah,
.....te ye pe wau...tapau!
.
.
.
tipah tertipu sokmo!

azani,
betui nih?
tak tipu?

tijah,
tipu tapi tak nak tipu..
camaner tuh?