Thursday, March 03, 2011

Bujang kelana..

Assalam,

Waktu aku di US dulu, sebelum aku berpindah ke apartment kampus, aku tinggal bersama sama 3 orang rakan perempuan yang sebaya dengan aku di sebuah rumah lebih kurang 4 bloks dari kawasan universiti. Pergi dan balik ke kelas hanya berjalan kaki. Tidaklah jauh tapi tidaklah dekat sangat. Kalau musim sejuk, rasa macam nak beku juga berjalan dari rumah ke kelas dan dari kelas balik ke rumah. Cuma yang paling bagus ialah tidak perlu mengeluarkan barang sesen pun untuk transportation.

3 rakan sebaya aku tu, dua darinya mengambil architecture study dan yang seorang lagi mengambil engineering. University yang aku pergi tu jurusan Architecturenya adalah antara yang paling top di US. Sebut ja graduate dari situ maka orang akan tahu ianya sebuah school yang bagus dalam jurusan senibina. Tapi macam biasa lah..kalau dah school nya berstandard tinggi maka pelajarannya pun mestilah TOUGH.

Seorang dari kawan aku yang ambil jurusan Arch tu memang pandai melukis. Dia ni jenis tekun dan study hard. Suka kerja dan suka dengan apa apa yang berkaitan dengan ARCH. Dalam kerja ARCH ni memang kena banyak konsentrasi. Bila nak konsentrasi pula, kita tidak boleh diganggu maka kawan aku ni pun suka menyendiri. Kami roomates dia yang lain lain ni memang tak berani nak kacau dia especially masa dia tengah buat kerja melukisnya itu.

Pada masa yang lain, dia seperti biasa akan bersembang sembang dengan kami terutama sewaktu makan malam dan pada satu ketika aku bertanyalah kepadanya apa yang dia nak buat selepas graduate nanti.

" Aku nak kerja, cari duit banyak banyak, buat bisnes pastu aku nak travel keliling dunia" itu jawapan dia.

" Eh, ko tak nak kahwin ke Ruzi?" terpacul soalan itu dari mulut aku.

" Hahahahahaha, entah tak terfikir pula aku" jawabnya.

" Kenapa?" tanya aku.

" Why do I have to get married when I can be happy being single ?" jawabnya.

Sampai ke hari ini aku diberitahu, dia masih single.
Dan?
Dan dia mengotakan katanya,

She is travelling all over the world...
.
.
.
.
Duit?
Mestilah banyak...
hehehehehe
.
.
.
Kahwin?
Sila jangan tanya ya!


sekian

1 comment:

aza ni said...

salam hidayatun

setinggi tinggi bangau terbang akhirnya hinggap di belakang kerbau...masa tulah kot baru nak kahwin...