Tuesday, March 01, 2011

Pantun...LAMA!

Assalam,

Ini dari buku lama..

Keratau madang di hulu
berbuah berbunga belum
merantau bujang dahulu
di rumah berguna belum

Ka pekan sekali ini
entah membeli entah tidak
entah membeli limau kapas
berjalan sekali ini
entah kembali entah tidak
entah menghadang lautan lepas

tangsi churup Muaro Aman
Lebong di buka Masakapai
bunda kandong tegohkan iman
melepas anak dagang sansai*


p/s
kepada pembaca sekelian. Ini tugasan anda.
Sila beritahu apakah maksud perkataan 'sansai'.

sekian

9 comments:

tasekM said...

apa ke susah benor esaimennya nih...





aku pas ke nizam je la.



.

aza ni said...
This comment has been removed by the author.
aza ni said...

salam puan hidayatun
pada hemat saya yang tak berapa ini, sengsara..

ASH said...

Tas,
kata ko jenis yang tak mengaku kalah!
.
.
.
mana budak Nizam??

Azani,
fikir fikir kan..nanti aku bagitahu jawapan.

Nizam.Ariff said...

Ni Tijah atau Kakpah jo yang pandai...
minangkabau ni....

kucingorengemok said...

jopun minang kato sansai tu cikgu

ASH said...

Aku,
hehhehehe..pandai ko..bahasa Minang pun boleh detect

KOG,
bukan setakat french, jopun pun ko tera!!
RESPECT!
tabik jopun seround!!

Tijah said...

sangsai tu sengsara kot.
ontah.
aku agak jer kak.
tapi aku rasa cam betul.
mano kakpah niiii???
talian hayat plis.

ASH said...

Tij,
.
.
.
Ko ni botui ka MINANG?