Tuesday, March 15, 2011

Kain putih SATU KAYU!!

Assalam,

Di satu sudut rumah mak aku, selalunya ada tersandar di dinding KAIN PUTIH sekayu seperti yang terdapat dalam gambar di atas ni.
Kadang kala gulungan kain itu sudah menipis.
Kalau sudah menipis maka ayah tiri aku akan membeli SEKAYU lagi.
Apakah kegunaan kain putih sekayu ini?
Apa lagi kan?
.
.
.
.
.
.
.
.
.

UNTUK BALUTAN MANUSIA LAAA...
hehehehe..
.
.
.
.
.
.
.
Ayah tiri a.k.a jiran aku dulu nih pekerjaan utamanya yang sebenar adalah sebagai petani. Mengerjakan sawah padinya sendiri. Selain dari itu, dia juga adalah antara mereka yang akan dipanggil untuk mengendalikan penyembelihan lembu, kerbau sewaktu musim kenduri kendara di kampungku.
Kebolehannya ialah menyembelih, melapah serta memasak lembu, kerbau dan disebabkan kebolehannya itu JENOH LA anak cucu makan lauk kenduri di musim cuti begini!!

Selain dari pengendalian lauk pauk kenduri, ayah tiri aku ni juga terlibat dengan satu pekerjaan FARDHU KIFAYAH.
SORANG BUAT, LAIN TAK PAYAH!
Iaitu pengendalian jenazah.......daripada memandikan, mengkafankan, menyembahyangkan sehinggalah mengkebumikan jenazah.

Kebanyakan situasi, dia hanya terlibat secara langsung dalam memandi dan mengkafankan jenazah sahaja jika waris boleh mengendalikan urusan solat dan kebumi.
Tetapi adakalanya ada jenazah yang tidak ada waris langsung untuk menguruskan jenazah maka ayah tiri aku akan menguruskan segalanya bersama seorang rakan.

Kelmarin, sebuah kedai di kampungku menyuruhnya menyediakan 3 set kain kafan. Maka dia pun mengambil segulung kayu kain putih yang tersandar itu untuk di potong. Katanya, untuk jenazah lelaki, 11 meter kain diperlukan bagi 3 lapis kain pembalut kafan dan sekeping untuk kain basahan sewaktu jenazah dimandikan.
Oooooo...
Kalau perempuan?
Kalau perempuan, 12 meter pula diperlukan.

Pagi kelmarin pula, sekitar jam 8 pagi, rakannya telah menelefon untuk mengajaknya mengendalikan satu jenazah di sebuah rumah orang tua tua. Rumah SERI KENANGAN berdekatan dengan stesen keretapi Taiping. Yang meninggal itu tiada mempunyai waris kerana dia adalah seorang warga orang Asli yang memeluk Islam.
Maka pergilah ayah tiri ku ini bersama rakannya mengendalikan urusan jenazah dari urrusan mandi sehinggalah dimasukkan ke liang lahat. Hanya mereka berdua sahaja. Upah pengendalian yang diberikan tidaklah seberapa kerana yang meninggal itu hanya sebatang kara dan tinggal pula di rumah kebajikan masyarakat. Tapi apa yang penting, fardhu kifayah tuntutan agama tetap dapat disempurnakan.

Pernahkah anda menguruskan jenazah sesiapa?
........................ TERUTAMANYA
AYAHANDA?
dan
BONDA?
atau
orang orang yang sewaktu hayat mereka sangat sangat anda CINTAI?
.
.
.
.
.
fikir fikirkanlah...

p/s kut dapat solat sekali pun kira dah cukup baguih dah tu..

sekian

7 comments:

Aku said...

Aku sempat sediakan batang pisang untuk letak kepalanya ketika mandi...
Anda?

ashley said...

Aku sekadar baca quran, pergi masjid dan solat..
SARAT mengandung 8 bulan...

AZANI said...

pengalan masa uruskan arwah ibu...
salam hidayatun

kakpah said...

masih terbayang di depan mata menguruskan jenazah mak aku.

ashley said...

Aku, Azani, kakpah,
heheheheheh...aku dah bagi korang jadi sedih ke??

GPI said...

Muhammad.. berminat nampaknya? bagus le tu...

ashley said...

Dia teruja tengok kain panjang panjang kena kerat..ingat nak main khemah khemah!