Monday, March 14, 2011

Senyummmm...jom buat gigi PALSU..nak?

Assalam,

Tuan tuan dan puan puan, adik kakak, abang abang, pakcik makcik, atuk nenek yang dihormati sekelian.
Pada hari ini saya hendak mengajak tuan puan, adik abang, kakak kakak, pakcik makcik, atuk nenek untuk menyingkap rahsia pembuatan GIGI PELESU.
Tahukan anda GIGI PELESU?
Tengok gambar yang di bawah ni.

AMACAM? COMEI tak?
hahaha..
tu kalau kasi atuk nenek yang dah tak do gigi pakai tu..
MAU berseri seri balik wajah..

Sebenarnya hari ini aku telah mengembara sehingga ke suatu tempat rahsia..
TEMPAT kerja seorang kawan.

Apa kerja dia?
Buat gigi gigi PALSU la.


Tengok betapa tekunnya kawan aku menerangkan itu dan ini kepada aku. Aku tak la faham semua dalam masa yang singkat itu tapi terasa sangat bertuah kerana dijemput untuk melihat tempat kerjanya yang begitu EXCLUSIVE ini.
Senyum senyum...ini adalah antara GIGI GIGI yang beratur untuk diproses..

Kawan aku cakap, yang beratur atas rak dia kali ini tak banyak sangat.
Ada masanya punya banyak sehingga jenuh juga nak menyiapkan TEMPAHAN gigi gigi itu.
Dia juga menunjukkan aku set gigi gigi palsu yang telah tersedia diimport ini. Dari COLOMBIA tau!!!
Wuishhhhh...mujur tak didatangkan bersama RATU COLOMBIA..
Kalau tidak..
Set sebelah kanan adalah gigi atas.
Set sebelah kiri adalah gigi bawah.


Ini pula? Ini pula mesin grinding untuk gusi yang dah dikeluarkan dari MOULD.

Ini? Ini adalah tempat pembancuhan 'GUSI' dan juga tempat nak memampatkan gusi dan gigi dalam acuan.

Ini sebuah mesin mesin nak proses MOULD gusi dan juga tempat MEREBUIH MOULD gusi/gigi.

Kawan aku yang aku panggil INTAN ini sedang tunjukkan aku sepasang gigi yang dah siap diproses. Tinggal nak keluarkan dia dari MOULD saja.

Jenuh juga dia BERTUKANG tu..hehehehe


Dia buat ni sorang sorang saja tau. Sebab ni macam ART WORK juga la. Nak kasi cantik gusi dan gigi serta nak sesuaikan dengan PEMAKAINYA nanti.


Gigi yang dah tersusun di atas gusi telah dikeluarkan dari MOULDnya dan dia pun mengetip ngetipkan saki baki MOULD yang terlekat.

JENG JENG JENG....kan dah nak siap dah tu...lepas ni dia kata proses penghalusan saja nak nak kasi hilang "RASA" bahan kimia yang terlekat pada gusi dan gigi itu?

.
.
.
.
AMACAM..DOKTOR DOKTOR gigi OUT THERE!!
.
.
.
Aku tanya kawan aku, doktor gigi tau tak buat gigi palsu ni.
Kawan aku cakap..MESTILAH DEPA KENA TAU dan BELAJAR MASA JADI STUDENT. CUMANYA bila dah jadi doktor gigi, depa tak buat la kerja KASAR yang kawan aku buat ni. Depa cuma ambik UKURAN dan KEDUDUKAN GUSI/GIGI dalam mulut PATIENT sahaja. Lepas tu...Pass kat kawan aku untuk proses seterusnya.
.
.
.
OOOOOOO...gitu ka!!


p/s kawan aku sebenarnya sedang BERCUTI sebab tu dia tak pakai UNIFORM. Saja ja dia nak bawa aku pi tinjau tempat kerja dia.
RASA bertuah weiii...hehehehe
ADA sesiapa lagi nak jemput aku pi tempat kerja depa.
SILAKAN..
Boleh aku menyinggah time cuti ni.


sekian

12 comments:

tasekM said...

ko pakai palsu tak kak...?


:)



.

ashley said...

AKU MASIH ORI lagi wehh..hahahaha

AZANI said...

kak ,haya nak fuwat hatu..

AZANI said...

salam hidayatun

tetiba je datang rasa keperluan melengkap rongga kosong ni...

he he.

DrSam said...

dimanakah lokasi rahsia tersebut? Appointment dengan dentist untuk buat gigi palsu masih tak buat-buat lagi ni...

ashley said...

Azani,
laaa..ni semua bakal bakal pemakai ka nih?

DrSam,
pun kena pakai juga?..ish ish ish ish..lokasinya adalah di negeri kelahiranku..

kucingorengemok said...

educational... kecik² dulu selalu jumpa gigi atas peti sejuk! pak long suka letak sepah²

kakpah said...

teringat pada gigi palsu yang nenek hasben aku tercampak kat depan rumah. Heboh satu bangi mencarik....

Aku said...

Cantik gigi si INTAN tu, teratur bak mutiara...manis senyumannya..









gigi pelesu ke? Hahaha...

ashley said...

KOG,
tak der ke kena bawak lari cikTI?

kakpah,
punya la kan?..aku baca cerita tu!!

Aku,
selalunya yang terlibat ngan pergigian ni, depa jaga gigi depa bagai nak ghak..selalu guna MESIN untuk kikis dan cuci segala kekaratan..tu yang LAWA tuh!!
GIGI DIA ORI!

nurul hatiqah said...

Akak can i have your friend contact number? email perhaps? regarding my final year project in dentistry

ASH said...

Nurul hatiqah, i have messaged you in google hang out.. Hopefully you got it.
Tq.