Friday, January 14, 2011

sambung cerita " Suatu malam di tempat yang bersalju putih "

Salam,

Aku mengamati suara yang sayup sayup kedengaran itu. Apakah benar seseorang sedang membaca surah Yaasiin? Sewaktu begini? Di pagi yang hening dan dingin ini?
Perlahan lahan aku duduk. Gebar eletrik yang dipasang sederhana panas melurut turun dari tubuh badanku. Kedinginan malam walaupun di akhir Januari masih mencengkam sehingga ke urat saraf.

Aku bangun lantas memetik suis lampu bilikku.
Terdapat kegelisahan di dalam nada suara si pembaca Yaasiin itu.
Hati aku tiba tiba merasa berdebar.

" Eh, itu suara Ria.." detik hatiku.

Aku menerjah keluar dari bilikku yang hanya bersebelahan dengan ruang dapur rumah itu.

Ria menjadikan ruang makan sebagai biliknya yang hanya disekat dengan langsir dipasangnya sendiri. Ruang makan itu agak luas dan terdapat closet bertutup. Ria telah menjadikan closet itu sebagai tempat meletakkan pakaian dan barang barangnya.

Bilik aku tidak terdapat closet tetapi aku mempunyai almari kecil yang boleh diletakkan pakaian dan barang barangku. Jika dibandingkan dengan ruang makan itu dengan bilik aku, ruang makan itu lebih besar dan selesa. Cuma ia tidak mempunyai daun pintu seperti bilik aku.

Terdapat dua bilik lagi di rumah tingkat ketiga itu. Satu dihuni oleh Ruzi dan satu lagi oleh Lynn. Bilik Lynn terletak di hadapan sekali berdekatan dengan ruang pendiang api. Malangnya pendiang api itu tidak dapat digunakan jadi bilik Lynn adalah yang paling dingin sekali takkala musim sejuk.

Bilik Ruzi pula berhadapan dengan ruang tamu dan ianya agak selesa kerana terdapat pemanas yang menghangatkan ruang tamu lantas biliknya turut merasai kehangatan itu.
.
.
.
.
.
Ehhhhh...anak anak aku ni ngacau le pulok.
Terbantut penulisan!
Cheh..
Sambung lagi ek...
Jangan marah!!

2 comments:

Aku said...

Dan kehangatan malam itu membawa fikiran aku terbuai jauh nun di kampung halaman...

Yang hangat mataharinya kekal konstan selama 6 bulan setiap tahun.

Dan yang istimewanya, cahaya matahari itu hanya bersinar pada siang hari, bukan malam!!!

ashley said...

Aku,
hahahah..sesuka hati jer!