Thursday, February 17, 2011

Senyum simpullah wahai Pak Tani!

Assalam,

Firman Allah SWT dalam surah Ar-Ra'd, ayat 3 dan 4 yang bermaksud;

" Dan Dialah yang menghamparkan bumi dan menjadikan gunung gunung dan sungai sungai di atasnya. Dan padanya Dia menjadikan semua buah buahan berpasang pasangan; Dia menutupkan malam kepada siang. Sungguh, pada yang demikian itu tanda tanda
( kebesaran Allah ) bagi orang orang yang berfikir." - ayat 3.

" Dan di bumi terdapat bagian bagian yang berdampingan, kebun kebun anggur, tanam tanaman, pohon kurma yang bercabang, dan yang tidak bercabang; disirami dengan air yang sama, tetapi kami lebihkan tanaman yang satu dari yang lainnya dalam hal rasanya. Sungguh, pada yang demikian itu terdapat tanda tanda ( kebesaran Allah ) bagi orang orang yang mengerti." - ayat 4.


Indah sungguh pengertian dari ayat ayat ini. Ayat yang mebuatkan kita berfikir sejenak tentang kebesaran Allah yang menumbuhkan tanam tanaman dalam berbagai bentuk dan rupa.
Tanaman untuk keperluan umat manusia dan juga binatang binatang.
Alangkah banyaknya kurniaan Allah kepada kita. Cuma mungkin kadangkala otak kita tidak terjangka untuk memikirkannya lantaran kesibukan dan tumpuan pada perkara perkara lain.

Betapa istimewanya tanam tanaman dan tumbuhan ini. Pastinya ada misteri di sebalik ianya dijadikan.
Apakah kegunaannya pada manusia?
Tidak mungkin ianya dijadikan semata mata untuk mengenyangkan perut sahaja.
Pastinya ada nilai yang lebih tinggi.
Nilai perubatan misalannya.

Selain dari tumbuhan yang mempunyai nilai perubatan, tumbuhan juga mendatangkan sumber rezeki kepada petani.
Sayur sayuran dan buah buahan yang diperolehi memberikan hasil kepada pak tani yang menanamnya.
Semuannya datang dari kurniaan Allah yang maha pemurah.


Oh ya, selain itu juga tumbuh tumbuhan dapat memberi ilmu pengetahuan berguna pada mereka yang ingin mengkajinya.



Misalannya....

.
.
BARU KUTAHU BEGINI RUPA BENTUK POKOK ASPARAGUS!!
Betapa...
inilah pertama kali aku ketemu dengan POKOKNYA yang sebenar.
Dan kalau anda semua mahu tahu, Asparagus sebenarnya mempunyai kandungan Magnesium dan Vitamin A yang tinggi. Apabila sayuran ini diWAPKAN dan dibubuh serba sedikit herba dan minyak, dan jika dimakan, ianya boleh membantu memperbaiki buah pinggang anda!!
WOW..sila sila makan sayur ASPARAGUS ye..

Pasli pula cukup bagus dibuat seperti teh. Ambil segenggam dan masukkan ke dalam cawan kemudian di bubuh air panas. Perah sedikit limau nipis dan bubuh sedikit madu untuk penambah perisa. Hiruplah teh pasli ini sebagai minuman penawar penyakit. Ianya juga menyegarkan.

Eh...kok begini rupa rupanya bentuk kamu ya OREGANO?
Waduhhhhhh...harum sungguh daun daun kamu terutamanya dalam SPAGHETTIku!
Pizza? Lasagna??
.
.
.
.
.
.
dannnnnn....
Aduhhhh...kenapa aku tiba tiba saja merasa lapar ya?


sekian

6 comments:

ashley said...

Eh...apasal tetiba saja aku rasa nak mengembek nih?
hahaha

AZANI said...

salam hidayatun
memang kalau kita rajin makan sayuran banyak khasiatnya....dah tua banghka ni baru rajin

payah nak terapkan minat makan sayur pada anak anak ku

kakpah said...

apasal kebun herba kat belakang rumah aku ni tak jadi-jadi..

Aku said...

Aku suka herba...

tapi tanam asyik tak jadi je...

tasekM said...

aku nk bertani dalam pasu je kak...






ni azam tahun lepas nih.
sampai tahun ni pun tak jadi2 lagi..






.

ashley said...

Azani,
terapkan nilai nilai hijau dalam pemakanan semenjak anakmu dari kecil lagi
...haha

kakpah,
.
.
.
siput mengerjakan kebun andakah..
sila bayar gaji padanya!
haha

AKU,
apasal..?
aku syak ko pun ambik siput, belalang dan ulat beluncas jadi pekerja tambahan nih

TAS,
niat itupun dah dikira amalan baik..
maka
TETAP dapat PAHALA NIAT!!
hahaha