Wednesday, February 09, 2011

Jom nyanyi..BANGAU o BANGAU

Assalam,

Masa zaman aku kecik kecik dulu aku selalu nyanyi lagu ini bila nampak burung burung bangau kat bendang Tok Wan aku.

Jom nyanyi sama sama...

Bangau o bangau
Mengapa engkau kurus
Macamana aku tak kurus
Ikan tak mau timbul
Ikan tak mau timbul

Ikan o ikan
Mengapa tak nak timbul
Macamana aku nak timbul
Rumput panjang sangat
Rumput panjang sangat

Rumput o rumput
Kenapa panjang sangat
Macamana aku tak panjang
Kerbau tak makan aku
Kerbau tak makan aku



Kerbau o kerbau

Kenapa tak makan rumput
Macamana aku nak makan
Perut aku sakit
Perut aku sakit

Perut o perut
kenapa engkau sakit
Macamana aku tak sakit
Aku makan nasi mentah
Makan nasi mentah

Nasi o nasi
Kenapa engkau mentah
Macamana aku tak mentah
Kayu api basah
Kayu api basah

Kayu o kayu
Kenapa engkau basah
Macamana aku tak basah
Hujan timpa aku
Hujan timpa aku

Hujan o hujan
Kenapa timpa kayu
Macamana aku tak timpa
Katak panggil aku
Katak panggil aku

Katak o katak
Mengapa panggil hujan
Macamana aku tak panggil
Ular nak makan aku
Ular nak makan aku

Ular o Ular
Kenapa nak makan katak
Macamana aku tak makan
Memang makanan aku
Memang makanan aku

MEMANG MAKANAN ENGKAU
MEMANG MAKANAN ENGAKU..

Kalau nyanyi depan pakar pakar MOTIVASI lagu ini siap le korang kena leter.

" Lagu ini sentiasa membuat seseorang mencari ALASAN atas segala perkara yang berlaku"
" Lagu ini menunding jari mencari kesalahan orang lain "
" Lagu ini tidak memberi faedah kepada kanak kanak "
" Membawa kesan negatif pada minda kanak kanak "
.
.
.
.
hehehe...
apa pun alasannya, masa aku kecik kecik dan duduk tepi bendang dolu dolu tak der siapa BERSYARAH kat AKU tentang AKIBAT DAN KESAN senikata lagu ini.

MELALAK LALAK aku nyanyi panggil bangau...
.
.
dan...
Aku rasa aku masih elok menjadi MANUSIA.
hehe


p/s
sikit hari ni korang sabar je la dengan gambar gambar aku..
akan keluar segala jenis binatang dari zoo itu!!
hahaha


sekian

11 comments:

Tijah said...

gambar minatang je ke kak? abang2 penjaga minatang takde? hikhikhik

Aku said...

Kak, lagu tu ada sisi lain yang kita boleh lihat sebenarnya. Persepsi kita sejak kecil dan mungkin sampai sekarang mungkin seperti pakar motivasi yang akak ceritakan tu.

Tapi, percayalah kak.

Lagu itu sebenarnya punyai unsur-unsur ghaib yang mampu mengajarkan kita sesuatu.

Mungkin ianya pelik, tapi lagu itu menceritakan bahawa setiap berlakunya sesuatu itu dengan bersebab. Hatta kematian pun dengan bersebab sepertimana permintaan Malaikat Maut. Dan sebab-sebab itu mungkin hanya pada mata kasar kita sedangkan ianya adalah satu perancangan rapi yang Maha Kuasa. Ditunjukkan juga bahawa diakhir bait-bait itu "memang makanan aku" adalah penutup perbicaraan, iaitu Takdir atau Nasib.

Jika bait-bait akhir lagu itu dinyanyikan di dalam kelas Biologi, pasti cikgu akan gembira kerana memahami konsep rantaian makanan...



hehehe.. peace kak.. berdamailah kita... hahaha

Aku said...

jom kita leterkan pula pakar motivasi yang tak mahu menerima apa itu qadak dan juga qadarnya....

AZANI said...

salam hidayatun
lagu bangau oh bangau pada pandangan saya yang kerdil ini sebenarnya mengajak kita mencari sebab,sebab dari sebab kita tahu root cause...bila dah tahu root cause. kita cari penyelesaian....

kita boleh apply kaedah yang sama dalam menangani masalah kemelut yang kita hadapi....
umpanya pasal kes buang bayi.....penagihan dadah
......mat rempit etc etc....

AZANI said...

salam hidayatun
pendapat professor zam lebih jitu.....sila abaikan saya...

Aku said...

ni.. mana pi tuan rumah ni? pegi kejar rusa nak ambik gambor lagi ke?

anak rusa mami
baru kembang ekor
apa dosa kami
lalu tidak tegur...

hahaha

ashley said...

First of all,
Tij, gambar abang penjaga zoo yang tak berapa hensem tu malas nak ambik!!
kalau VET mungkin boleh consider walaupun tak hensem...
hahahahahah

Aku,
apasal kau nampak sungguh intelligent hari ni?
.
.
.
Peace...

AKU lagi,
Agak agak pakar MOTIVASI tu nak bagi ruang tak untuk kita meleteri mereka?

Azani,
kalau hari hari kau berdiscuss ngan budak nizam tu, mesti sikit sebanyak ilmunya melimpah masuk dalam kepala otak..

Azani lagi,
okay okay...aku rasa dia makan daging bangau pagi ni sebab tu dia nampak lebih logik!

Aku lagi dan lagi??
.
.
Kut ye pun bawak bertenang leee..
Aku MENGAJOR pepagi weh...
Lepas pukul 12 baru balik rumah!!

tasekM said...

kak, nizam tu mmg bulih di bawak ke tepi ke tengah...

ko nk menyetan pun bulih juga. :p

peace nizam!





.

ashley said...

Tas,
.
.
.
dia brilliant dalam kegelapan ke camaner tu, ek?

tasekM said...

kak... typo.

kot nk menyetan pun bulih juga.

maksud aku...

he he.





nizam jgn marah... ailebyuporeber... :p


.

ashley said...

Tas,
mujur aku boleh agak..
.
.
.
Nizam dan TAS..
ko berdua budak baik..
.
.
.
sesekali jer....
.
.
.
.
agak MERENG!