Friday, February 18, 2011

Perlukah dia dtemani lagi..?

Assalam,

Cerita hari Jumaat sepatutnya kena ada nilai agama.
Kena ada ingat mengingati.
Pesan memesani.
Supaya pahala diperolehi berganda.
.
.

Tetapi entah kenapa kepala otak aku tetap nak ingat satu kisah dalam hidupku ini.
Dalam banyak banyak perkara, asyik perkara ni juga yang keluar.
HAIHHHH...
.
.
.
.
Jadi aku kena tulis...
....aku kena tulis..
Kalau tidak ianya bagai igauan yang menganggu aku siang dan malam!
hahaha...
( MACAM LE DOK MENGIGAU KAN?!! )
.
.
.
Kisah berlaku di pertengahan tahun 70 an semasa aku telah pun mencapai umur MUMAIYIZ.
Umur dimana seseorang telah tahu menilai perkara yang baik dan perkara yang kurang baik.
Oleh itu sePATUTNYA lah perlu ada dalam diriku SIKAP untuk menentang bila datang perkara yang tidak baik dan SIKAP untuk menerima bila datang perkara yang elok.
Barulah aku menjadi anak ( atau anak saudara ) yang baik..
( errrr...tapi kemusykilan datang dengan satu pertanyaan... BAIK KAH AKU? hahaha )
.
.
Pada satu pagi Sabtu yang tenang dan damai.
.
.
.
" Nin ( satu panggilan MANJA ), seksiap cepat! " arah mak saudara aku yang umurnya 10 tahun lebih tua dariku itu.
" Nak pergi mana? " tanyaku dengan penuh keterujaan.
" Teman Kak yah jumpa MADES "
.
.
.
....setelah sekelian lama maka ibu saudara aku telah bertukar BOPRENnya. Kali ini nampak gayanya lebih serius. Umurnya sudah melepasi usia persekolahan. Maka hubungan juga mungkin lebih matang.
.
.
.
TAPI CARA nak JUMPA tetap SAMA..
dan AKU?
TETAP KENA JADI BODY GUARD!!
.
.
.
" Malas lah. Bukan best pun"
.....kali ini aku sudah pandai menjawab.
Dan memberi satu bangkangan.
.
.
" Ala...nanti Kak yah bawak tengok wayang la.." satu tawaran di LAYORKAN padaku.
" Kita makan ais kacang bawah SUPERMARKET....Nak?" satu lagi tawaran yang agak menggiurkan.
.
.
.
Imanku sememangnya senipis kulit bawang.
Wayang?
Mungkin ada cerita kartun yang best.
Ais kacang?
FUH...bawah supermarket itu kalau dimakan bersama Char KEOW TEOW.
.
.
maka sekali lagi aku menjadi ANAK SAUDARA SANGGUP!

Bersiap siap lah aku dengan pakaian terbaik yang ada.
Kemudian kami sama sama menunggu bas Merah.
Meneruskan perjalanan menuju bandar Taiping.

Di sana, MADES sudah sedia menanti dengan sabar.
MADES sememang begitu sifatnya. Seorang jejaka sejati yang penuh hikmah.
Cukup menawan hati ibu saudara aku yang seorang itu.
Mungkin GENG TUKURO memang begitu kut selayaknya.
Errr..rasanya..
.
.
.
Setelah agak lama mereka berbual bual dan aku pun sudah kenyang membalun semangkuk ais kacang maka janji untuk menonton wayang pun dituntut.
Mereka berdua bersama aku yang berada di tengah tengah menuju ke sebuah panggung wayang yang berdekatan. Meninjau ninjau filem apa yang ditayangkan. Cerita MELAYU.
.
.
.
.
.
dan...
.
.
.

dan...
.
.
.
.
dan...
Dan tup tup cerita " LOCENG MAUT " menjadi pilihan.
.
.
.
.
.
.
.
LOCENG MAUT?????
.
.
.
.
.
.
.
LOCENG MAUT???
.
.
.
.
AHHHHHHHHHHHH....
AHHHHHHHHHHHH...
AHHHHHHHHHHHH
....
.
.
.
.
Alangkah MALANGNYA NASIB SEORANG ANAK SAUDARA YANG TERPAKSA MENGUAP NGUAP DI DALAM PANGGUNG.
.
.
.
KEJEMUAN...
KEBOSANAN..
TERASA SEPERTI MAHU MELOMPAT LOMPAT DI DALAM PANGGUNG WAYANG ITU!!


p/s
" Loceng Maut " adalah filem MELAYU dibuat berlatarbelakangkan ala ala purbakala dan ingin mengenengahkan ilmu persilatan Melayu. Ianya dibintangi oleh Hussien Abu Hassan, Teh Faridah dan Norizan.
HEROIN kira LAWA sebab RATU MALAYSIA la katakan...
tapi lakonannya.....
TULUNGGGGG!!!
TULUNGGGG!!!!!
.
.
depa tak mau pulak tayang kat TV1 ka, TV2 ka, ASTRO ka....
ulang ulang macam cerita cerita P Ramlee.
.
.
.
Kalau tidak, NESCAYA akan ada yang bertukar TV baru pulak nanti!
hahahahaha
.
.
.
ooooppppsss..
cerita belum tamat betui lagi.
Karangan kena ada konklusi.
.
.
.
DAN entah kenapa AIS KACANG yang telah dimakan oleh seorang anak saudara sebelum menonton filem itu TERASA ingin dikeluarkan semula!!.
Errr..sila ambik plastik.

sekian

9 comments:

AZANI said...

salam higayatun
ingat ingat...Teh Faridah...

http://azani-kisahaku.blogspot.com/2009/05/sempena-teh-tm.html
Teh faridah jugak lain pilem..Pendekar

ashley said...

Azani,
apasal aku jadi HIGAYATUN ni?
bergaya kah aku hari ni??
hahahaha

ashley said...

BTW,
kanak kanak selepas 80an mungkin kabur tentang TEH Faridah ini. Kalau TEH tarik mungkin mereka tahu!

AZANI said...

maaflah hidayatun
mata kabur
spek tah kemana...

macamanapun memang tangan tak berbedung kata tm.

Aku said...

Ais kacang tu kira macam rasuah gak tu untuk bersubahat. Kalau muntah pun elok gak tu... hahaha

ashley said...

AKU,
tu la pasai...
Patut aku muntahkan saja ke atas seat seat panggung wayang yang keras kematu, hangat dan tidak selesa itu!

tasekM said...

kejap.

mades tu bangla ke kak...?

he he.

:p




.

azza_irah said...

hikss...
akak duk tgh ke duk tepi dlm panggung...konpem MADES kata ..gangguuuuu jaaaaaaa...

ashley said...

TAS,
MADES tu nama singkatan...cepat sila TEKA nama sebenarnya!!
hahah...

Azza,
itu aku tak berapa nak ingat le pulok..
hahaha