Tuesday, December 30, 2008

Melihat burung burung lepas bebas..

Salam,

Waktu di Pantai Balok kelmarin, terlihat olehku sekumpulan burung burung camar yang begitu banyak di atas bongkah batu di tengah laut berhampiran pantai. Rasa aku, bongkah batu itu adalah tempat berehat burung burung ini setelah penat menangkap ikan.
Cantik pemandangannya..Warna bintik bintik putih kecil berlatar belakang warna batu yang gelap dan air laut yang membiru. Aaaahh..ruginya aku tidak dapat merakamkan dengan kamera Nikon s210 aku yang kecil comel ini...Apakan dayaku! Rasanya kalau ada duit lebih, mahu saja aku beli kamera yang lebih baik. Tapi terpaksa kutangguhkan..budget lari bebbb..

Selepas itu takkala aku di bandar Kuantan, minum minum petang bersama suami di pinggir sungai; seekor helang berlegar begitu hampir dengan permukaan air mencari dan menyambar seekor ikan. AAAAHHH!!..terlepas lagi detik detik menakjubkan ini!

Melihat kepada Azza's blog, Kak Hida pun dapat peluang melihat seekor helang menyambar ikan di permukaan air di tengah bandar Kuantan. Indahnya saat itu...
( Kukira seorang blogger dapat merakamkannya secara live..dalam video! Jealous aku)

Aku kagum melihat burung burung berterbangan lepas bebas di angkasa. Si camar terbang berkawan kawan. Si helang terbang menyendiri..gagah membelah angkasa.

Tetapi tiba tiba aku rasa sayu..dalam pada itu ada juga mereka yang mengurung burung burng yang cantik ini di dalam kurungan yang tak sepatutnya. Di kurung dalam sangkar kecil hingga mereka tak berdaya untuk terbang lagi hanya sekadar untuk mendengar nyanyian burung burung ini. Bukankah burung burung ini berhak mendapat kebebasan. Bayangkan burung burung yang tidak bersalah dan berdosa ini dikurung tanpa bicara sekadar untuk menghiburkan kita..Di mana belas kasihan kita pada makhluk kecil ini?

Bayangkan juga kiranya kita dikurung tanpa sebab atau perbicaraan..tidak tahu apa kesalahan..
DIKURUNG SEPERTIMANA MAKHLUK ALLAH YANG MERINTIH INI!

Bukankah itu zalim namanya??

2 comments:

lukmanw@gmail.com said...

Salam

Kalau di Balok atau Baserah, pasti Seafood Pak So menjadi kunjungan. Restaurant tepi jln ini disamak oleh Jbt Agama Islam. Malah biasa dijadikan tempat berbuka puasa oleh Jbt Agama Islam.

Kalau rujuk posting awal dlm blog saya ada gambarkami sekeluarga bersama Ramli Sarip di Restoran Pak So itu.

ASH said...

okay..tapi kami tak makan makan di balok atau beserah. di situ cuma bermain air saja..nanti saya tengok posting awal tu..tq.