Thursday, October 30, 2008

Kita sentiasa diduga Allah..tabahlah!

Salam,

Kawan sekolah aku hantag email ni. Dia sedang menghadapi 'test'. Tolong doakan dia sekeluarga. Moga anaknya AKMAL (12 tahun) sihat kembali. InsyaAllah.
Jemput baca email dari dia. Dia hantar kat group batch kami.

Assalamualaikum!

Untuk pengetahuan semua, kami sekeluarga termasuk Akmal telahselamat sampai ke rumah pada hari Isnin, 27hb October 2008 (HariDeepavali) jam 9.00 malam.Setelah menempuh pembedahan selama lebih kurang 7 jam, dirawat diICU selama 3 hari dan wad 10 selama 2 hari (jumlah 9 hari diHospital Raja Perempuan Zainab II - HRPZ Kota Bharu Kelantan),akhirnya Akmal selamat dan semakin pulih. Saya mengucapkan syukur kehadrat Allah swt kerana dengan izinnNya,maka Akmal selamat dibedah dan menunjukkan tanda-tanda pembedahan yang berjaya.

Saya dan seluruh ahli keluarga juga bersyukur kerana dikurniakan saudara-mara serta sahabat-sahabat yang begitu prihatin dan mengambil berat tentang perkembangan keselamatan Akmal. Doa serta sokongan moral dari panggilan telefon, SMS dan e-mail kalian semua amat kami sanjungi. Hanya Allah sahaja yang dapat membalasnya.Semoga hidup kalian semua diberkati Allah hendaknya.

Sepanjang rawatan Akmal di HRPZ, Kelantan berbagaipengalaman telah saya sekeluarga tempuhi. Pengalaman pahit-manis,cemas, sedih, gembira dan bermacam-macam lagi (diserbu pencegahmaksiat pun ada - kalau nak tau cerita kena baca sampai habis ).

Disini, ada beberapa catatan yang dapat saya ingat.
Kalau ada masa, bacalah........... kalau tak delete saja.........

> > Keadaan Akmal selepas pembedahan> Akmal telah mampu berjalan tanpa menggunakan tongkat (walaupunagak senget). Kekuatan gengaman tangan kiri yang dulunya agak lemah,kini semakin kuat. Walaubagaimanapun Akmal tetap perlu memakai alas tengkuk selama 2bulan dan menghadkan pergerakan kepalanya seminimum mungkin selama 2bulan. Syukurlah, Akmal dah boleh tunaikan solat walaupun dengan hanya dengan isyarat kelopak mata.
Alhamdulillah. 28 December 2008 - kami akan ke HRPZ lagi untuk pemeriksaan lanjut.

Fakta-fakta rawatan Akmal
1) Tempoh masa di HRPZ = 9 hari (4 hari di wad Chempaka - Ortho ;3 hari di ICU dan 2 hari di wad 10 - kelas 1)
2) Tempoh masa pembedahan = 7 jam>

Mr Ahmad Sabri Bin Omar - Pakar yang merawat Akmal>
1) Merupakan pakar bedah spinal antara yang terbaik di Malaysia.
2) Sering dijemput untuk melakukan pembedahan spinal di beberapaHospital Kerajaan dan juga swasta.
3) Seorang yang sangat 'humble'.
Beliau sayangkan setiap pesakityang dirawatnya dan juga begitu mengambil berat tentang kebajikanpesakitnya sampai nurse kat wad ortho tu akan memberikan perhatianyang istimewa pada pesakit dibawah kendalian Mr Ahmad.

Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu, Kelantan>
- Layanan 1st Class> - Pernah menang Anugerah Khas Perdana Menteri (Prime MinisterAward)
- Majority Pakar, Doktor dan nurse Islam.> - Kemudahan, kelengkapan dan layanan setanding Hospital Swasta(yang biasa saya experience la)
- Walaupun waktu melawat tamat pukul 8 malam, pukul 10 malam masihlagi ceria

Fakta-fakta menarik>

1) 7 jam paling lama dalam sejarah hidup kami sekeluarga> Hanya bacaan Quran dan solat menjadi peneman sepanjang 7 jam tu> Yang saya pelik, cuma saya sorang saja yang ada dalam bilikmenunggu/surau lelaki walaupun ramai yang dok menengung kat kerusiluar. Kat bilik menunggu/surau perempuan ramai gak yang dok bacaquran, solat dan ada yang tidur. Ramai yang lalu-lalang dok usharsaya dalam bilik tu. Sehari selepas tu baru saya tahu yang 2 harilepas, ada waris yang meninggal dalam bilik menunggu tu sewaktutidur sambil tunggu ahli keluarganya dibedah. Patule......nasib baiksaya tak tau, kalau tidak....kena buat solat hajat kat tempat lainyang jauh dari dewan bedah tuh...

2) Kisah sedih di ICU> - Sebelum ni, my wife pernah kata " Abang ni jarang sungguhmengalirkan air mata walaupun dalam keadaan sedih" tapi kali ni sayayang banyak mengalirkan air mata. Paling tak tahan bila sebaiksahaja dipindahkan dari OT ke ICU, bila my wife usap kepala Akmal,tiba-tiba Akmal terus celikkan-mata. Tak henti-henti sayamengucapkan syukur sambil mengalirkan air mata.

- Pada hari kedua kat ICU (t/hari), Akmal menggunakan bahasa isyarat untuk menyatakan yang dia amat dahaga. Nurse kat ICU tu bagikebenaran titikkan 2/3 titk air zam-zam yang kami bawa untuk hanya basahkan bibirnya yang kering. Maklumlah dah 3 hari tak minum(termasuk sehari sebelum dibedah). Waktu saya basahkan bibir Akmal,airmata saya yang jatuh tu rasanya jauh lebih banyak dari yang Akmal dapat minum sampai saya terpaksa keluar dari ICU masa tu jugak dan mintak my wife titikkan air ke bibir Akmal. - Pada hari kedua jugak kat ICU (petang), 2 helai kertas tisu untuk lap tangan, basah kuyup kerana mengelap airmata Akmal yangmengalir kerana menahan sakit dan dahaga. Dia mintak pen dan kertas untuk berkominikasi dengan kami. Antara soalan yg diatanya/tulis ialah 'La ni pagi, petang ka malam?' ; 'Ayah dan maktidur kat mana semalam?' ; Dah berapa hari Akmal kat sini?' ; 'Bila nurse nak cabut wire-wire kat badan?' dan macam-macam soalan lagi. Saya akan simpan dan 'frame' kan semua soalan tu nanti untuk kenangan.

3) Kisah diserbu Pencegah Maksiat>

Waktu Akmal kat Wad Chempaka dan Wad 10, saya dan wife boleh teman dia sebab dapat bilik individu. Waktu kat ICU, kami terpaksa menyewa rumah tumpangan atau hotel berdekatan. Ramai orang tempatan yang berkampung dengan tikar-bantal kat Hospital tu tapi kami memilih untuk tidur kat rumah tumpangan pasai bawa anak sekali.

Hari pertama (Sutra Inn- RM149) dan kedua Hotel MGU- Majlis GuruUgama -RM70), tak dak masalah. Kebetulan anak sulong yg baru lepas PMR masih bersama kami. Pada hari ketiga, selepas hantar anak bailk Penang dengan bas, kami sewa bilik kat Hotel Anda yang sewanya cuma RM45 semalam. Tiba-tiba pukul 2.00pagi saya dengar orang ketuk pintu berkali-kali. Saya ingat kot ada kebakaran ka apa ka, rupanya ada kat 10 orang depan pintu bagitau yang lepa dari Pencegah Maksiat dan nak periksa bilik. Saya mintak lepa tunggu seminit untuk kejutkan wife yang sedang tidur dan pakai tudung ataupun suruh pegawai perempuan yang masuk kejutkan my wife. Lepa terus mintak tunjuk surat nikah. Waktu tu my wife pun muncul (bertudung) dan kata kami ni mai Kelantan pasai anak kena bedah, mana teringat nak bawak surat nikah. Lepa kata kalau nak duduk hotel kena bawak sekali suratnikah, kalau tidak kena bawak pi explain kat balai. Saya kata,memang saya tak bawak surat nikah.
Bukti yg saya ada cuma gambar kami sekeluarga yang memang saya simpan dalam wallet. Wife kata kalau tak caya, jom ikut kami pi ICU tengok anak yg dok terlantar kat situ. Mungkin pasai tengok kami jawap dengan ikhlas kot, akhirnya dia tanya pegawai-pegawai lain 'Boleh caye ke nie?' dan dia kata OK lah kamicaye.......
Fuh!!!! Terkejut ada, cemas ada, geram pun ada gak.Sepanjang menikah nie, inilah kali pertama kena serbu camtu. Mungkin pasai dok hotel murah kot. Moral of the story, kalau nak sewa hotel,kena sewa yang mahal sikit kot, tak kurang dari RM70 semalam...> > Banyak lagi pengalaman lain tapi rasanya cukup setakat ini sahaja.

TERIMA KASIH SEMUA.

No comments: