Wednesday, October 08, 2008

Kalau la toilet tu boleh bercakap..


Salam,

Bila entry Orang kecil Orang Besar cerita dan komen pasal toilet yang nak di bina kat London (sempena OLIMPIK 2012) sana tak akan mengadap Kiblat maka teringat aku sebuah cerpen yang aku pernah baca entah kat magazine mana dan tak tahu siapa pengarangnya; hanya tajuknya saja aku ingat; VILLA CINTA.

Cerita pendek ini mengisah seorang anak yang dah berjawatan tinggi, berkereta mewah, berduit, membina sebuah rumah besar baru di atas bukit. Kemudian dia menjemput ayahnya, seorang tua yang tidak punya apa apa untuk tinggal bersama di rumahnya; VILLA CINTA. Ceritanya ringkas tetapi menarik dengan berkesudahan ayahnya cepat cepat meminta di hantar semula ke kampung,( tak jadi tinggal bersama anak kerana tak sanggup nak bertinggung membuang air besar mengadap kiblat) kerana VILLA CINTA yang gah dibina oleh anaknya itu mempunyai tandas betul betul menghala kiblat.

Cerita ini mempunyai iktibarnya: Bila ada duit, buat rumah besau besau, jangan buat rumah yang toiletnya mengakibatkan penggunanya terpaksa menghadap kiblat bila berhajat !

Itu ADAB dan tata susila kat tandas! Jangan tak tahu..

----------------------------------------------------------------

Itu satu hal la..
Errr..ada yang tengah makan makan ke sambil baca my entry ni?
Maaf le ye..cerita pasal toilet pulak!

Hal yang lain pulak, bila dah ada tandas, pastikan tandas itu digunakan dengan betul dan tahu pulak nak mencuci dan membersihkannya kerana kebanyakan tandas samada awam, ofis atau hakmilik sendiri kat rumah, bukanlah exclusively, kita sorang yang gunakan..

Ni nak cerita sikit pasal sekolah lama aku dulu punya tandas.

-----------------------------------------------------------------

Kalau kawan kawan aku baca entry ni, yang dok kat sekolah Sains Peghelih dari tahun 1980-1984 mesti agree punyalah dengan aku punya komen ni.
Sekolah aku dulu punya toilet, kalau boleh bercakap, dia dah menjerit melalak minta tolong dibaiki, dicuci, dibersih, dibubuh clorox segelen dua!
Punya kotog, bau dia dari jauh dah ketahuan dah..

Tak kira toilet kat kawasan kelas ka, kat hostel girls ka..(hostel boys pun aku rasa sama jer..)
Apa punya habit tak tau..
Dah la students..(mungkin termasuk aku la..dah aku terpalit masuk senarai students kat situ gak..) kurang jaga kebersihan, management sekolah pula tak ambik hirau sangat mana mana toilet yang dah rosak, lingkup, jahanam ..

Girls punya toilet kat kawasan kelas, menyedihkan. Kami kalau lepas P.E dulu selalu curi curi masuk hostel walaupun dilarang..sebabnya nak salin pakaian kat toilet di kawasan kelas..errr geli kaki nak masuk.
Lantai licin, berdanog, sinki pecah ..air dok keluag sana sini..toilet satu habog pun tak boleh digunakan..Mostly tersumbat!UWEEKK...

Mula mula aku masuk sekolah tu, aku menangis bukan sebab apa..bukan sebab rindu kat mak ayah ke apa..dak aih..sebab toilet punya pasal.

Ayag dah la selalu tak dak..Tingkat atas sekali ayag tak naik. 2nd floor pun tak boleh sebab pressure tak membolehkan air sampai..Students dok berpusu pusu kat toilet tingkas satu ngan bawah sekali.
Kut semua toilet bersih, comel takpa gak..Ini kalau satu row tu ada 10 toilet..paling kurang 4 atau 5 tersumbat!!Najis melimpah atau terapung!!AAAAHHH...

Aku bab toilet macam ni memang paling aku ngeri! Jadi macam phobia pulak..
Sampai la sekarang..

------------------------------------------------------------

Tu belum cakap pasai toilet kat masjid masjid atau surau lagi tu..
Tension bangat kalau pi masjid lawa lawa, tup tup bila nak berhajat dan berwuduk, toilet se ngeri toilet sekolah aku dulu...

Syukur alhamdulillah, toilet surau Assobah tak seperti gambaran kengerian toilet sekolah lama aku..

Bagus juga dapat To' Siak dari Melaka ni..PRIHATIN!!..

( sikit hari aku nak round masjid kat Melaka pula...kalau kat Kelantan, Trengganu, Kedah, Perak tu aku sedia maklum le jugak..certain masjid , nampak gah..tapi toilet!!AAAAAAHHHHHH.....rasa dikutuk?..fakta!)






4 comments:

Cikgooden said...

jalan jalan cari masjid....

idea yg pernah aku suarakan kat bini aku...bila2 dah tua pencen sok..travel naik keta. asal ada masjid singgah. sambil2 kira bilangan masjid kat Malaysia tercinta ni...

ASH said...

Nunggu pencen??

Apa salahnya buat dari sekarang..

Ano said...

best la entry ni..=)

ASH said...

macam acik kenai jer si ano ni..