Tuesday, September 16, 2008

Abah..aku merinduimu..

Salam..

Entah kenapa, semenjak ibu menyatakan persetujuan untuk meneruskan hasrat hatinya bernikah dengan Pak Ak, jiran aku tu, hatiku semakin sayu dan sering terkenangkan abah. Sememangnya kami anak anaknya juga telah bersetuju..tetapi hatiku tetap sayu..


Kekadang aku terpaksa keluar melihat sekitar tercari cari di mana abah sekarang..

Abah..Ida teringatkan abah..
Mungkin terlalu rindu pada suara abah..Mungkin juga terlalu rindu dengan jenaka abah..Mungkin terlalu rindu dengan masakan abah..Terlalu rindu dengan masakan mee udang abah, dengan bingka bawang abah, mungkin juga dengan bubur jagung abah..nak nak dengan ketupat yang abah selalu balutkan setiap kali menjelang syawal..dan kini kami semua tiada lagi merasa mencicah ketupat pulut abah dengan rendang..

Abah..
Ida menulis dengan deraian airmata..tersedu mengenangkan abah..Tangisan kerinduan yang teramat sangat..

Abah..Imbauan Ida terus menerus mengingati saat saat di mana abah mendukung Ida. Di saat Ida terjelepuk demam panas akibat kecacingan. Abah, ingatan itu terus menerus umpama menayangkan filem dalam kotak fikiran ini. Abah, mana mungkin aku melupaimu..Mana mungkin aku melupai saat aku mengeluarkan segala isi perutku di dalam dukunganmu Abah..Muntah hanyir yang dikeluarkan membasahi baju kerjamu. Kau tetap mengayuh basikal membawaku ke klinik kerana aku sakit kuat waktu itu..Engkau bermandikan muntah hanyirku..tetapi kau tetap mendokan kesihatanku..

Abah..kuharapkan Allah mengampunkan segala dosamu abah..Abah, segala pegorbanan terhadap kami semua. Segala nasihatmu buat kami semua anak anakmu..Abah..aku mengharapkan Allah mengasihanimu sebagaimana dirimu mengasihani kami semua terutamanya semasa kami masih kecil..

Ya Allah..berilah belas kasihanMu terhadap abahku..Dia tidak pernah merotani, memukuli.. jauh sekali mencedari dan menderai anak anaknya..Ya Rabbi..kasihanilah abahku di alam sana...oooohhh...berikan kedamaian buatnya di sana..

2 comments:

tice said...
This comment has been removed by the author.
tice said...

salams

Yang pergi tetap pergi dan takkan kembali..Insyaallah di akhirat jua akan bertemu kembali...

Hadapi hari muka dengan ketabahan dan Allah senantiasa bersama orang yang tabah dan sabar