Monday, September 15, 2008

Terjumpa Blog AZIZI ABDULLAH

Salam,

Entah setelah menyusuri Blog siapa pun aku tak tahu, tiba tiba aku terjumpa pautan untuk ke Blog seorang penulis lama yang aku begitu minati. Blog penulis Azizi Abdullah, novelis, cerpenis yang termasuk dalam senarai MUST READ aku sewaktu di bangku sekolah dulu. Dulu aku benar benar kegilaan mencari cerpen karangan beliau.

Seorang lagi cerpenis, novelis yang menjadi kegilaan aku ialah Khadijah Hashim...Ahhh..aku benar benar asyik masyuk bila membaca cerita cerita karangan beliau juga..Kenapa? Aku pun tak tahu..

Aku pernah menangis tersedu sedu membaca cerita" TERSUNGKAP", "NASINYA TUMPAH", "BILIK ATAS SEBELAH KANAN" cerpen cerpen koleksi Khadijah Hashim..Bahasa yang digunakan..menarik... seolah olah aku berada di tempat kejadian..melihatnya sendiri dan mengalaminya..

"Seorang tua di kaki gunung" novel karya Azizi Abdullah juga menyentuh hatiku..mengingatkan aku pada rumahku di kampung yang juga terletak di kaki gunung...

Aaahh...itu, belum aku sentuh karya karya Puisi Usman Awang..aaahh...menangis aku membacanya..

Indahnya bahasa...dapat menyentuh hati, menusuk ke sanubari...

No comments: