Tuesday, September 23, 2008

Maka ni'mat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan..

Salam,

" Ar-Rahman..(Yang Maha Pemurah), Yang telah mengajarkan Al-Quran. Dia menciptakan manusia, Mengajarnya pandai berbicara.... )"

petikan maksud dari Surah Ar-Rahman ayat 1-4.

Semalam Imam muda yang mengimamkan Solat Terawih di Assobah sudah membaca ayat sehingga ke Surah ArRahman. Surah ini adalah antara surah yang paling menyentuh hati aku. Entah kenapa..Mungkin sebab ayat pertanyaan direct dari Allah tentang ni'mat ni'mat yang telah di berikan kepada makhluk yang bernama manusia ini diulang ulang dan diulang ulang beberapa kali .

Allah menyatakan ni'mat begini begini..ditanya pada manusia...Dari pada ni'mat ni'mat ni, yang mana yang kamu dustakan..Ditanya lagi ..ditanya lagi..ditanya lagi..

Eh..tak tersentuh ke hati kita? Allah bertanya direct..

Ya..
Allah dah bagi kita macam macam..
Ni'mat bernafas, ni'mat berkata kata, ni'mat hidup ..

dengan segala macam tanaman,pokok pokok..bunga bungaan,buah buahan yang dapat kita ni'mati...

Allah bagi kita ni'mat berjalan ke sana ke mari..dengan berkenderaan darat, laut dan udara..untuk kita pergi ke seluruh dunia..tak cukup bumi, lewat angkasa kita jelajahi..

Allah dah bagi segala jenis perhiasan..dari batu arked yang macam tak de herga sehinggalah kepada batu berlian yang mahal berkilauan. Tak kurang juga perhiasan dari mutiara yang tersembunyi dalam lautan...ada mutiara hitam, putih, putih susu,
perak dan sebagainya...

Allah jadikan adanya air masin dan air tawar..dan kita boleh ambil banyak ni'mat ni'matNya dari kedua duanya dan Allah pertemukan di antara kedua duanya tetapi yang satu tidak mempengaruhi yang satu lagi..

Eh..Alangkah hebatnya Allah!!

dan seterusnya dan seterusnya Allah bertanya lagi;

"Maka ni'tmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?"

Alangkah bebalnya hati kita kalau kita masih tidak tersentuh dengan surah ini..Allah bertanya tanya..Takkan kita ni tak boleh nak jadi hamba yang bersyukur kalau begitu banyak dan luasnya kejadian Allah untuk kita ni'mati.

Allah jadikan seluruhnya untuk kita ..untuk kesenangan kita di dunia dan akhirat..
Takkan nak patuh suruhan Allah masih kita ingkari sebab nun di sana...Allah dah sediakan..berjuta ni'mat khusus untuk kita..???

Ish..ish..masih bebalkah kita ini? Masih tak tahu diuntung??
Ke bebalnya kita sebab tak terlintas nak menyelak nyelak erti kandungan yang tersembunyi dalam Al-quran??


wallahualam..

No comments: