Saturday, September 13, 2008

selitan cerita dari kuliah subuh..

Salam,

Subuh Ahad lepas ada kuliah Subuh di Surau Assobah. Ustaz yang memberi kuliah subuh tu Ustaz muda..Namanya apa ye..syed something..orang ganu (pernah masuk Oasis katanya..bawa ibunya buat Umrah). Oleh kerana pergi nak solat subuh dalam keadaan cepat selalunya aku tak bawak pensel, pen juga kertas so tak dapat catat apa apa melainkan mendengor ajelah..mujur tak mendengkor...

Kuliah lepas solat subuh ni menarik juga..tambah tambah kalau nengok orang yang ramai menggangguk faham...he he he..kira okay la tuu..
Aku berazam benar pagi Ahad tu untuk tidak 'menggangguk faham'. Azamku untuk mendengar butiran kuliah dan mengambil apa apa iktibar yang boleh dikutip.

Hari sabtu sebelum tu, ada kuliah subuh juga. Tafsiran surah Al-Fatihah. Dari mula kuliah sampai habis..aku tersandar kat tiang..tersengguk sengguk..tanda faham...


Kuliah Ustaz Syed ni berkisar tentang pengertian doa, peraturan, adab, masa dan tempat mustajab doa...kira topik 'doa' lah tu.

Apa yang menarik nak aku sampaikan di sini ialah selitan cerita yang dimasukkan dalam kuliahnya untuk diambil iktibar. Aku bab bab cerita ni seronok sikit dengar..Sekurang kurangnya tak ada le aku ngantuk...kalau serius jer manjang kuliahnya..alamat tersandor le aku kat tiang pulok..mujur bukan tiang 'jin' macam kat Mekah...

(kat Mekah pun mula mula sampai, aku tersandor juga kat tiang...entah tiba tiba jer 'jet let'...ngantuk sengguk sengguk lepas Maghrib nunggu waktu Isya'...aku tak pi buat haji...UMRAH tahun 2001 dulu..itu le sekali)

Eh eh dah melalut pula aku ni..
Nak baca selitan cerita dari kuliah subuh dak ni?

Begini;

Di kampung Ustaz ni di ganu sana, ada le seorang makcik yang buat Tapai. Tahu tapai? Bukan tupai le cik adik... TAPAI..sejenis makanan yang dibuat dari beras pulut atau ubi kayu..dimasak dan diperamkan ntah macamana aku pun tak arif sehingga keluag manisan..(aku jenis yang tak SUKA makan TAPAI).

Bagi Makcik ni, inilah pekerjaannya sehari hari..menjual tapai di pinggir pasar dan itulah juga sumber rezeki untuk menyara hidupnya sehari hari. Bak kata orang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Suatu pagi, sebagaimana biasa makcik ni pun bersiap siap hendak ke pasar membawa tapai yang ingin dijualnya.Dan sebagaimana biasa, dia pun menguji salah satu tapai yang hendak dijualnya itu terlebih dahulu samada menjadi atau tidak tapainya..

Alangkah cemasnya hati makcik ini bila mendapati Tapai yang sepatutnya menjadi tapai yang manis masih tidak menjadi lagi..(kira mentah lagi la tapainya..tak dak ummm lagi). Walaupun begitu dia tetap terus ke pasar sambil berdoa di dalam hati kut kut sampai kat pasar nanti, tapainya dapat bertukar menjadi tapai yang elok dan tidak mentah lagi..

tetapi...alangkah sedih dan sayunya hati makcik ni, sesampai saja dengan berbasikal di tapak pasar tempat dia berjual, didapatinya tapainya itu masih tidak menjadi lagi..

Terlintas juga hatinya untuk menjual tapai yang tidak menjadi lagi itu kepada pelanggan pelanggan biasa yang meminta tetapi oleh kerana hati makcik ni kata tak sanggup maka setiap kali ada pelanggan yang minta nak beli, maka dia pun beritahu keadaan sebenar tapainya itu..maka sampailah habis waktu berniaga sehingga ke tengahari maka tak berusik satupun tapai yang ingin dijualnya itu..

namun begitu makcik ni tidak putus putus membaca ayat seribu dinar..( tahu tak??) sambil berdoa semoga ada tapainya yang masih mentah itu dibeli orang..

entah bagaimana, Subhannallah.. Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui, maka sekonyong konyong makcik ni dah nak berkemas balik tetiba datang seorang hamba Allah menanya hal tapai kat makcik ni.

" makcik ada tapai lagi dok", tanya si hamba allah itu.
" ada, banyak lagi..tak berusik pong" jawab makcik tu.
" buat pe nye, tak berusik belake", tanya si hamba allah.
"tapai makcik ni mentah belake...dok jadi lagi hari ni..," jawab makcik tu
"elok benar lah tu, saya ni pong nak cari tapai mentah yang dok jadi lagi. anak nak bawa bekal gi balik belajar ngan saing. malam ni nak buat kenduri pulak"..

maka habis lah diborong oleh hamba Allah itu dengan tapai yang masih mentah yang tak laku dijual oleh makcik tu sepagi itu...maka terjual semuanya lah tapainya itu untuk hari itu.....

moral of the story :

Ada masanya Allah menguji hambanya...maka berdoalah untuk lulus UJIAN itu..
aaah....aku kena ambik IKTIBAR ni...


psssstttt..aku ada gak cerita seakan akan cerita makcik ni yang terjadi sewaktu aku gi Mekah dulu..
nak tahu?..
nantilah, kalau aku rajin, aku cerita..



No comments: