Thursday, December 09, 2010

Dunia semakin mengecil..

Salam,

Semalam sekira kira jam 4 petang, aku pergi menjemput seorang kawan lama yang akan berkursus di NIOSH hari ini dan esok. Dia tiba dari Taiping bersama sama dengan empat lagi rakan setugasnya. Kawan aku ini merupakan rakan sebaya sekolah menengahku.

Selama 25 tahun lebih kami terpisah, akhirnya kami dapat berhubung di ruangan FB dan telah berjumpa buat pertama kali pada musim cuti sekolah bulan June yang lalu. Walaupun dia tinggal di Taiping, bandar kelahiranku, namun telah terputus hubungan sama sekali dan aku tidak pernah tahu di mana dia berada.

Di dalam kelas aku dulu pelajar perempuan hanya ada 11 orang dari 30 orang pelajar. Selebihnya adalah pelajar lelaki. Ratio pelajar perempuan berbanding pelajar lelaki di kelas kami sewaktu itu ialah 1P : 2L. Intan, aku, Makmie, Ciklia, Leeza, Anim, Kak Yah, Merheda, Na Bakri, Min, Izal adalah nama kawan kawan sekelas denganku. Alhamdulilla, kesemuanya telah dapat dihubungi.

Intan kini mempunyai dua orang cahayamata bekerja di lab yang berkaitan dengan gigi.
( hahahaha..kami selalu cakap..sekarang kawan kawan tak perlu risau..siapo tak dak gigi boleh contact Intan..DIA BOLEH TOLONG BUAT GIGI PELESU!! hehehehe)

Makmie walaupun BERSABOK dikelilingi dengan 6 putera dan 1 puteri dan sentiasa mengadu hal hal ANAK ANAKNYA YANG HEBAT HEBAT TARAF KELASAKAN MEREKA namun satu hari nanti mana tahu, aku akan dengar dia dapat title DATIN pula.
psttt.... Hari tu pun suami dia dah mengadap RAJA PERLIS. Terima pingat.

Ciklia..seorang lagi kawan baikku yang bersama sama mengharungi hidup di Shah Alam dan di USA, kini berada dalam sihat sejahtera nun jauh di Miri. Dia, aku dan makmie tak pernah terputus hubungan. Kami sentiasa menghubungi satu sama lain semenjak keluar dari sekolah, bersama sama di Shah Alam, di USA setelah berkahwin dan beranak pinak. Mereka berdua sering aku ziarahi semasa musim hari raya.

Leeza, Anim, Kak Yah setahu aku kini semuanya kembali menetap di negeri kelahiran mereka iaitu Perlis. Leeza sibuk menguruskan bisnesnya sendiri. Anim pula adalah seorang suri rumah sepenuh masa dan suaminya dulu pernah bekerja syarikat yang sama dengan suamiku tetapi di cawangan Bukit Mertajam namun suamiku masih tidak mengenali suaminya. Mungkin kalau kami berjumpa, bolehlah mereka berkenalan. Kak Yah pula telah berpindah tempat kerja di Perlis walaupun sebelum ini dia bekerja di sebuah bank di Alor Star.

Merheda, Na Bakri dan Min adalah 3 kawan karib di kelasku. Tapi Merheda kini tinggal di Balakong, Na pula tinggal di Ipoh di negeri kelahirannya manakala Min menetap di negeri Kedah juga negeri kelahirannya. Merheda dan Na masing masing telah berkeluarga namun Min, gadis kecil molek dan tegas ini masih SINGLE dan menjadi seorang guru di Utara tanahair.

Sewaktu aku berjumpa dengan Min tempohari, aku ada bertanya kenapa dia masih remain SINGLE? Dengan rupa paras yang kecil molek itu MUSTAHIL tiada siapa yang pernah berkenan kepadanya. Setahu aku dari sekolah lagi Min mempunyai beberapa peminat yang sering menghantar nota nota rahsia kepadanya. Bila ditanya, MIN hanya berkata " If not with right person, being single is AWESOME!!" dan terus ketawa kecil. Kadang kadang memang sukar memahami hati budi orang lain hatta seorang kawan yang kita kenali bertahun tahun lamanya. Mungkin kita tidak tahu apa perkara yang berlaku padanya kerana kita juga tidak bersama samanya sepanjang masa. Kadang kadang anak anak dan suami kita sendiri yang hidup bersama dengan kita juga sukar difahami, inikan pula seorang kawan yang telah terpisah sekian lama.

Izal, last but not least, merupakan seorang rakan kelas dan juga bilikku. Katilnya bersebelahan dengan katilku di bilik dan Izal sewaktu dulu merupakan saingan sengitku semasa belajar. Kalau aku agak ke depan di dalam matapelajaran Add Math, Izal pula cukup handal dalam mata pelajaran Kimia. Aku sering meminta pertolongannya untuk mengajar mata pelajaran ini. Aku rasa terhutang budi dengan kebaikannya memahamkan aku dengan pelbagai fakta-keseimbangan-MOLEKUL-Mole-jadual berkala-apekemender lagi-aku dah tak INGAT...dan membolehkan aku mendapat SPM Credit 3 dalam mata pelajaran itu. KALAU TIDAK...Aku rasa mahu aku KIOK ROCK tungging terbalik, dapat SPANAR SEMBILAN in this PARTICULAR SUBJECT...hahahahahaah!!

Aduhai...dunia semakil mengecil. Apabila semakin berumur seperti diriku ini maka kita semakin ramai kawan dan kenalan. Kemana sahaja kita pergi ada sahaja rangkaian rakan dan kenalan terkait ditemui seumpama sarang lelabah yang terbentang di hujung hujung dahan. Kita berbual mesra, bertanya khabar, mendengar berita. Ada cerita cerita gembira, ada cerita cerita sedih cerita kisah suka duka rakan rakan lain yang ingin diluahkan. Biar seramai mana sekalipun rakan baru yang dikenali pastinya kawan kawan yang lama tidak akan mudah dilupakan.

Kawan kawan dan rakan rakan yang ramai ini lah sebenarnya dunia kita dan mungkin merekalah cermin diri kita yang menggambarkan diri kita dan tingkahlaku kita di masa lalu. Bagi aku rakan yang baik adalah rakan rakan yang dapat menyedarkan kita tujuan hidup kita, perbetulkan langkah langkah sumbang kita, peringatkan tingkahlaku kita, mendorong semangat kita, menawar duka lara, menghibur hati semasa sunyi. Adakalanya mereka juga minta pertolongan kita. Dan kita cuba yang terbaik untuk menolong namun tanpa keikhlasan yang telus, mungkin ikatan persahabatan tidak mungkin dapat terjalin.

Akhirnya, carilah rakan yang baik..dan bukan sekadar mencari kawan sewaktu susah sahaja.

p/s
aku pi mana mana ngan suami.. bercuti, jalan jalan..makan makan....ada je TERJUMPA kengkawan, kenalan, sedara mara yang dikenali.. samada kawan aku atau kawan suami.
Kecik betui dunia nih!

sekian

7 comments:

tasekM said...

kak, ai suka kawan dgn yu. yu suka tak kawan dgn ai?







tak suka le tu.
tau....

:p







.

ashley said...

Alahai alahai..makcik NIH!
hahahha

DrSam said...

hidup lebih ceria dan bermakna bila dikelilingi oleh kawan-kawan yang perihatin dan sentiasa disisi - saat suka dan duka. Kekadang kesian tengok sahabat taulan yang terlampau mengejar keduniaan (@workaholic) sampai lupa siang malam, tiada masa untuk keluarga dan rakan.

Have a wonderful and delightful life this year mdm!

Gurindam Jiwa said...

Oh, masih berFB?

ashley said...

DrSam,
benar..and thank you.

GJ,
yup..
tertakluk kepada terma dan syarat!

Gurindam Jiwa said...

Oooo ada T & C. I thought I was among your first friends at FB. Dolu la...

ashley said...

GJ,
yup..