Wednesday, August 06, 2008

Terkenang sekolahku (1)


Dalam usia kedewasaan ini, aku acapkali terkenangkan sekolahku..rakan sekolahku..aktiviti kami semua di waktu lapang dan juga aktiviti kenakalan yang sering di lakukan atas sebab sebab tertentu..kenakalan dalam kelas bersama guru..pengajaran guru..aktiviti sewaktu prep class..aktiviti sewaktu di padang..etc




Wahai rakanku di luar sana, masihkah you all semua ingat time kita mula mula masuk sekolah.


Tahun 1980.Aku mula mula masuk sekolah menengah..semangat giler..dok perasan macam sekolah kita kat perlis tu stail macam sekolah berasrama penuh sepertimana yang digambarkan dalam buku Enids Blyton..(betul ke ejaan nama ni tah...macam pelik jer..)




Anyway, aku teringat lagi, aku pergi dengan menaiki teksi kepunyaan tok sedara aku yang dok kat Bukit Mertajam. Kereta mak aku ditinggalkan di rumahnya. Kami pi naik teksi ke negeri Perlis sebab mak ayah aku tak tau jalan nak ke sana..Takut sesat sampai ke Siam pulak.




Aku pakai baju skirt warna biru bunga bunga kecil yang mak aku jahit sendiri..Rambut aku yang panjang didandan kemas oleh ibuku ala ala Kumari (nama ni sering wujud dalam buku sekolah rendah kita dulu.) dan aku begitu bangga kerana telah berkelana sampai ke negeri Perlis.




Sepanjang perjalanan ke Perlis, aku begitu terharu dan kagum kerana melihat begitu luasnya sawah padi di negeri Kedah..Negeri Jelapang Padi gelarannya...Sesampai di sekolah kita juga aku kagum dengan kedudukannya di tengah tengah sawah padi yang menghijau dan pandangannya saujana mata memandang dan itulah sekolah ku,


Sekolah Menengah Sains Tuanku Syed Putra..







2 comments:

Gurindam Jiwa said...

Bukan ke orang lelaki Melayu pun ada nama Kumari? xMISNA lagi tu...

hidayatun said...

he he he..tu mak dia peminat cerita Tamil kut..tak pun pak dia mengidam anak pompuan..