Monday, August 18, 2008

ayam, itik dan aku

Antara kenangan yang meyeronokkan dalam hidupku sewaktu kecil ialah kecintaanku memelihara ayam dan itik di kampung. Sewaktu aku berumur sepuluh tahun ibuku sudah mula membeli anak anak ayam dan itik. Pada mulanya ibuku membeli lebih kurang 10 ekor anak ayam daging dan 10 ekor anak ayam kampung serta juga ditambah dengan 10 ekor anak itik. Jumlah semuanya lebih kurang 30 ekor. Ibuku hanya ingin memelihara ayam itik ini sekadar untuk tidak mahu membazirkan sisa sisa makanan yang tidak habis dimakan kami. Sekurang kurangnya boleh juga diberi kepada ayam dan itik. Kegiatan aku memelihara ayam itik diberi galakan oleh ibuku. Ayam ayam ini aku jaga bagai menatang minyak yang penuh. Anak anak ayam dan anak anak itik ini aku jaga seolah olah menjaga bayi kecil. Aku jaga makan minumnya. Aku jaga tempat tinggalnya. Aku perhatikan mana mana yang dalam kemurungan sakit. Aku pastikan sewaktu malam hari anak anak ayam itik ku mendapat suhu yang sesuai supaya tidak jatuh sakit.
Perkara yang merisaukan aku ialah musuh utama anak ayam itik iaitu ular, musang, biawak, monyet lutong dan babi hutan. Oleh kerana rumahku terletak di atas tanah pusaka datukku yang terletak di pinggiran hutan maka musuh musuh ayam cukup banyak berkeliaran mencari mangsa terutamanya di waktu malam.
bersambung....

No comments: