Tuesday, August 26, 2008

Rasa macam nak demam..

Adui..Hari ni kepala aku sakit..Hidung dah la tersumbat sebab selsema.
Semalam selepas terjaga dari tidur sebab hujan lebat tu, aku tak berapa boleh lena balik. Tup tup dah azan subuh..Suami aku mangkit gerak. Aku dah berjaga lama dah..Rasa geram gak bila dia panggil walhal aku dok struggle tak boleh nak lena balik. Dah la hujan sejuk kedi..Baby Mawaddah dok keriau nak susu, aku dah jaga mangkit bancuh..
Pagi ni pulak si Huda buat perangai. Pukul 7, kita suruh dia masuk mandi, dok termenung lagi. Bila tanya, dia kata bilik ayark tak buka lampu. Last last, pukui 7.15 baru nak masuk bilik ayark. Dah masuk pulak, dok termenung tepi kolah, kira berapa titik ayark kut..
Hari ni mujurk lepas mandi Baby Mawaddah baik ja.Masuk dalam kereta hantag pi nursery pun tak banyak hal. Selalu pun dia memang tak banyak hal. Yang dok lebihnya si Huda ja..Ada ja songelnya yang bagi aku lambat keluag nak pi sekolah. Mujurk pepagi Muhammad susah nak jaga. Mo kalau dia jaga, lagi parah..
Sekolah tepi hidung pun tak boleh nak mai awai. Cukup makan je sampai..Kalau awai pun dok lawan beratog kereta depan sekolah jalan 4 tu. Hmm malas aku..Tak pun sangkut sebab si Nawfal, anak murid yang dok tumpang aku tu selalu nak lepas air besag bila dia selesai sarapan.Hmm..jadi hal pula dok tunggu depan rumah dia sebab dia melepas air besag..
Kalau aku tinggai dia, kang menangis keriau pulak. Janji dia nak datang sekolah..
Adui..Hidung aku dok tersumbat lagi..Kepala dok pusing. Mata rasa berayark..Ni gaya gaya nak demam dah kut.
Mo kalau tak pi sekolah besok sapa nak jaga anak murid aku..Kesian si Nani..cikgu komputer cum back up tu. Hari ni pun, Kak T tak datang, aku back up kelas dia. Kelas aku, Nani ambik. Mo mengajark kelas Kak T, memang boleh tempered. Aku jenge bijik mata terkeluag pun, budak budak ni tak makan saman..Nak ajark lagu mana lagi pun tak tau. Aku pun heran juga la..awat tah budak budak ni tak takut sebijik habork pun kat cikgu depa. Mo kalau aku zaman kanak kanak dulu, cikgu masuk je, sunyi senyap tak berani nak bersembang. Apa lagi cikgu naik sora..Weh..tak berani nak melilau dalam kelas. Tak dak kerja pun, buat buat bagi ada.
Budak budak la..hmm..sampai tak dak sora dah. Ni baru budak tedika..Mo kalau sekolah menengah..Padan la kawan aku kat sekolah menengah kata, depa pun kalau boleh, nak turun ajark budak tadika ja..(tapi aku sangsi jugak..depa boleh ka??)
Awat tah??

2 comments:

Gurindam Jiwa said...

Bintang tujuh tinggal enam,
    Jatuh sebiji di Gunung Daik;
Berpeluk tubuh rasa nak demam,
    Baru ku tahu badan tak baik.

Pantun lama, suka suka...

hidayatun said...

adui..macamana nak jawab pun tah..
pantun dua kerat jadilah nuu


Pak Abu pergi Siam,
Dah baik demammmmmm...!