Thursday, November 06, 2008

6 days to go..

Salam..

Dah dekat dekat nak habis persekolahan ini, hati aku jadi makin sayu. Budak budak mungkin best la..Dah nak cuti sekolah.

"Ayah saya nak bawak pergi hotel.."kata seorang muridku.
"Kita puuuunnn"jawab seorang lagi.
"Mak kita nak bawa kita naik kapalterbang, pergi Bali"
(Ya lah tuu..)

" Kita nak pergi Cameron, lagi best!"
(Okay okay..)

Aku tumpang seronok kalau anak anak bergembira. Gelak ketawa mereka menghiburkan. Mereka umpama kain yang putih bersih dan kitalah yang mencorakkannya..
Hati aku jadi sayu bila saja melihat semua muka muka mereka terutamanya yang enam tahun. Pastinya tahun depan anak anak enam tahun ini sudah tidak belajar di sini lagi. Anak anak ini akan berselerak ke sekolah sekitar Bangi atau mungkin berpindah ke tempat lain bagi yang mengikut ibu atau ayah yang singgah belajar di UKM.

Perpisahan mungkin tidak memberi apa apa makna bagi anak anak ini..
Mungkin..tapi mungkin juga tidak. Tapi bagi aku yang dah menjangkau umur 40 an ini, berpisah dengan anak anak kecil ini paling tidak menitiskan airmata setitik dua.

Ya. ya..sekali lagi kata kata ini singgah di kepalaku.

"Kita hanya kembara yang singgah di sini buat seketika"

Aku lantas menjadi semakin sendu..

No comments: