Tuesday, February 02, 2010

Seandainya (lirik lagu Allahyarham Rafeah Buang)

Salam,

Entah kenapa hati aku jadi sayu bila dengar suara Rafeah Buang nyanyi lagu ni.
Sebab musabab :-
1) Suara Allahyarham sungguh lunak.
2) Senikatanya macam merintih.
3) Very meaningful.

Imagine kalau aku yang nyanyi...
okay..ngeh ngeh ngeh..
layannnnnnnn..
Harap ujan tak turun..
tapi sila angkat jemuran seksiap!!

Lihat burung riang berterbangan,
Rama rama di kuntum bunga,
Sesungguhnya aku terpesona,
Menikmati keindahan.
Seandainya aku ini unggas,
Oh damainya penghidupanku,
Tiada dusta di hujung lidahku,
Tiada cemburu di hatiku.

Takkan aku menyakiti hati,
Tiap insan aku hiburkan,
Dengan rupa suara yang seni,
Ku mengabdi dengan bakti.

Ku bersiul...Melagukan..
Keriangan...Kesyahduan...


Ku bersyukur penuh kesyahduan,
Menyanyikan kemerdekaan,
Tiap saat tidak ku lupakan,
Nikmati Tuhan ku rasai.

Kan ku cari satu tempat sunyi,
Bertemankan bunga yang wangi,
Tiada marah, tiada yang benci,
Tiada fitnah, irihati
Seandainya aku ini unggas,
Betapakah pengertianku,
Pada cinta bisikan berahi,
Yang dicipta oh Ilahi...
Unggas juga...Kenal cinta...
Ingin terbang...Berpasangan...
sekian





13 comments:

tasekM said...

hang nk jadi unggas...?






hmmm... tiba2 aku rasa nk jadi singa. pasai pa pun tak tau la....

hiks.

ibusinga said...

tak jumpa lah lagu ni kat u tube!!

kakpah said...

jiwang plak ek..
ai laik kak peah.

ashley said...

Wei TM,
hang mana leh jadi singa..ibusinga dah tunggu kat bawah hang!!
ha ha ha

ibusinga,
TM nak menyamar jadi ko pulak..
ha ha..nanti aku youtube kan
PEAH TERBUANG LIVE from BANGI.
kui kui kui

kakpah,
ko layannnnnnn...he he he

AZANI said...

salam hidayatun
yes rafeah buang ,merdu dan menyentuh perasaan

Nizam.Ariff said...

Dia cantik...

ashley said...

Azani,
wah!!! ko pun peminat ke?

Nizam,
Dulu dulu dia suka set rambut macam stail orang Jepun pakai kimono. Yang paling outstanding sekali were her cheekbones.
ANGGUN.

AISYAH SAIFULZAMAN said...
This comment has been removed by the author.
AISYAH SAIFULZAMAN said...

umi jomlah dtg sini...huhuhu minggu dpn besday muhd...bawak lah dier...senin nyh 8 feb result ujian kuar...and 8 feb tuh besday aisyah...huhuhuhuhuhuhu....

lukmanw@gmail.com said...

Dara - kalau i jadi bunga u nak jadi apa?
Teruna - i nak jadi tukang kebun!

Dara - tak romantik langsung u ni! jadilah kumbang.
Teruna - kalau i jadi kumbang, i cuma hisap madu u. Kalau i jadi tukang kebun akan i belai u tiap-tiap hari.

ashley said...

Esah,
abah nak balik Ipoh kuttttt..

Lukman,
err....
dialog itu sungguh sesuai untuk IBUNDAKU RASANYA!!( before she got marriage with her NEW husband)

zafi said...

aduhai... ibu2 kakak2 sekalian..
merintih jiwa mendengar irama berkumandang... chewahhh bersastera plak.. :D

ashley said...

Zafi,
Aku tak boh irama dan melodinya pun, dah keluag sastera terpendam....aisehman..yeob ni!