Tuesday, March 02, 2010

Makan angin..

Salam,

Pada suatu hari, semasa di dalam kelas Technical Drawing, rakan aku bertanya padaku samada aku telah membeli bahan kayu untuk kelas 3D. Rakanku ini adalah Az. ( pakwe kepada makcik yang pernah membiarkan aku kesejukan di luar telefon booth...ha ha ha)

Aku benar benar terlupa tentang bahan kayu yang sepatutnya aku beli semasa hujung minggu.
Lalu aku bertanya kepada Az di mana aku boleh dapati bahan kayu tersebut.

Az memberitahuku nama kedai yang berada di downton Chicago. Dia juga memberitahuku direction untuk aku ke sana.
Sewaktu itu aku tidak pernah lagi keluar ke downtown seorang diri. Sebelumnya aku ditemani oleh rakan serumah atau kakak senior.

Az telah meyakinkan aku untuk tidak merasa takut dan gentar. Dia menyuruhku pergi sewaktu lunch break kerana kelas 3D diadakan pada jam 2 petang. Masa untuk lunch break pula ialah dari jam 12 pm hingga 2pm jadi masih sempat untuk aku pergi ke downtown bagi membeli bahan kayu tersebut.

Az menyuruhku menaiki bas dan melukiskan plan arah ke kedai yang dikatakannya itu.

Lalu dalam debaran aku pun menaiki bas seorang diri untuk ke sana. Alhamdulillah...aku sampai ke tempat untuk membeli bahan kayu tersebut.
Aku membelinya secepat mungkin dan kembali kepada ke tempat menunggu bas.
Semasa tiba di tempat menunggu bas ini tiba tiba aku jadi termangu mangu.
Aku hanya tahu no bas sahaja. Oleh kerana jalan di tengah tengah bandaraya Chicago itu hanya sehala jadi aku tidak dapat mencari tempat menunggu bas untuk ke arah yang berlawanan.
Aku hanya pergi ke tempat di mana bas menurunkan aku pada mula mula tadi.
Waktu ni aku dah rasa nak menangis....
Kalau aku naik bas yang bernombor sama itu maka sudah pasti bas itu akan terus ke utara sedangkan kolej aku berada di selatan downtown. Aku dah mula panik!!!
Aku tidak tahu jalan yang mana terdapat bas ke arah selatan.
Aku takut..aku keliru.
Lantas aku naik juga bas yang benombor sama itu walaupun aku tahu ia menuju ke utara.
.
.
HA HA HA HA HA....
KOK AKU MAKAN ANGIN YEAHHHHHHH...
JALAN JALAN SAMPEI ITU STESEN UJONG!
.
.
Seorang demi seorang penumpang turun tapi aku tak juga turun turun. Waktu ni aku duduk seat betul betul belakang drebar bas!!
Jam menunjukkan hampir pukul 2 pm tapi aku dah tak peduli. Dalam hati aku hanya berdoa agar aku sampai semula ke kolej aku.
.
.
Memandangkan hanya aku seorang sahaja yang masih berada di dalam bas itu maka drebar bas tu pun bertanyalah pada aku,
"Whetchu goin', mem?"
.....dalam dialek pekat Pak Itam Chicagonya.
" Am goin' to IIT"
" Oh....dat's way back in South. Mem"
" Yeah..I know..but I made a mistake by takin' dis bus'"
"It's okay mem, EVEN SMART PEOPLE MAKE MISTAKE!!"
.
.
HA HA HA...
aku macam nak hempok kepala sendiri.
Betapa malunya aku kat drebar bas tu!
.
.
" Dis bus goin' back there..no worry mem, but u 've to wait 5 minutes cos I'm goin' to rite sumthin'"
.
.
Fulamak lega aku..drebar bas tu kena register sekejap...lapur diri tentang route dia. Kemudian dia pun drive balik bas yang sama menuju ke selatan semula.
Buat laluan balik ke downtown Chicago dan sampai le semula ke kolej aku.
Cuma laluan ke selatan mestilah jalan lain sebab mostly jalan di kota raya itu SEHALA!
.
.
Aku sampai ke kelas dah pukul 3 lebih.
Masuk kelas dengan muka macam nampak hantu.
Pucat lesi dan lembik sebab letih dok dalam bas.
Az tanya pasal apa aku lambat sangat masuk kelas.
.
.
Aku KATA.." HANG BAGI DIRECTION NAK PERGI SAHAJA TAPI HANG TAK BAGI DIRECTION NAK BALIK!!!! AKU SESAT NAIK BAS SAMPAI NORTH. STESEN UJONG!!!
MUJUR AKU TAK KENA CULIK"
Dia gelak macam PONTIANAK KAT AKU...
ha ha ha ha ha ha ha..
.
.
CISSSS...
.
.
sekian

12 comments:

Anonymous said...

pssst....
kita pun pernah kena...
tapi sebab tertidur....
kihkihkih

tasekM said...

dah la ko kiut kan kak...? sesenang je org nk dukung.... he he.



.

ASH said...

ibusinga,
rasa macam nak nanges ke atau control macho?

TM,
kalau pak Itam drebar tu kianat,
alamat tinggai nama la akuuuuuu. Mesti terpampang masuk muka depan surat habag Mesia dengan tajuk:-
'Budak kiut 45kg hilang di Kota Metropolitan Chicago!!!'

anjang said...

ha ha ha nasib baik naik bas, kalau naik ketapi jauh juga nak tungu dia berpatah balik

ASH said...

anjang,
sebenornye naik keretapi mudah lagi...
agak agak sesat je. turun stesen tu, lepas tu lintas track. tunggu arah berlawanan.patah balik.

en_me said...

sepatutnyerr me yg naik bas 66 ittewwww.. taww takperr, ekeke

ASH said...

en_me,
66 ada tuah?
he he he tuah dengan kelahiran.

Tijah said...

laa..apo tak pakai gps? hahahaha

Gurindam Jiwa said...

Macam pernah baca je...

ASH said...

Tijah,
zaman dulu tenet pun takder..ko nak pakai GPS ka mana.

GJ,
kut terlupa..

zafi said...

adoila sis.. gelak besar saya bila baca nih!! hahahahahahah sis need ue help to do my survey :D

ASH said...

zafi,
what kind of survey? use my email if you need any help: hidasaif67@yahoo.com