Thursday, May 10, 2012

Penyental PETOLA

Assalamualaikum,

Tahukah anda bahawasanya PETOLA boleh dijadikan penyental?
Penyental periuk..
Penyental daki di badan..

Tak percaya???!!




Betolllllll....

Kat bawah ni, aku ambil gambor sejenis PETOLA yang telah dikeringkan seadanya sehingga menjadi penyental yang BIO-degradable. ENVIRONMENTAL friendly kekdahnya.


 Spongy dried PETOLA!


Pokoknya ada kat rumah mak aku..


Ketahuilah kalian bahawasanya apabila Luffa ( petola ) ini dibiarkan sehingga tua dan dikeringkan semahu mahunya maka jadilah dia seperti sponge.

Warna setelah ia kering sepatutnya warna kuning cair tapi yang ini tak berapa cantik tapi tetap boleh digunakan.

Ianya boleh dikerat kerat kecil untuk dijadikan penyental pinggan atau juga penyental badan.

Save duit kat GIANT kan???

sekian

8 comments:

Aku said...

Waahhh!!!!

aku baru tau...
aku nak cuba.
thanks

ASH said...

AKU,
.
.
tapi bukan PETOLA yang kita selalu makan tu..

Aku said...

lorrrr.... aku baru nak beli kat pasar..

abih tu petola mana lak? petola tu petola la kan? orang jawa kata gambas. bukan peria kan?

ASH said...

Tak silap aku ini jenis Petola Ular..seakan akan labu air..warna pun kuning cair gitu...
yang kita dok makan selalu tu Petola SEGI.
.
.
.
.
pokok Petola segi lebih mudah didapati dari petola Ular..
setengah orang makan buahnya..sesetengah tak berapa suka.

secangkir madu merah said...

boleh makan ke petola tu? pelik je rupa dia..

ASH said...

boleh...
cuma jarang jumpa....

makcikkantin said...

Nk order boleh ? :)

ASH said...

makcikkantin,
kat kedai ada..
hehe