Thursday, May 19, 2011

Sajer nak pesan pesan..

Assalam,

Hari tu masa Ustazah bagi penceramahan pasai masaelah wanita dalam mengerjakan haji, dia ada remind 2 perkara.

Dua perkara ni dia kata RAMAIIIIIII orang pompuan MELEYSIA yang tak berapa nak ambik kisah sangat tapi ganjaran pahala amalan perbuatan ini amat LUMAYAN juga.

1) Bersujud TILAWAH atau bahasa mudahnya Sujud Sajjadah.
Kalau dilihat di dalam Al-Quran, ada 15 tempat yang bertanda macam kubah mesjid kat hujung ayat ayat quran menandakan ianya adalah ayat sajdah. Apa nak buat kalau baca ayat ni dalam solat??
Okay...lepas habis baca jer terus sujud sajjadah..dan bacaannya pula dah aku biasa tanya dalam entry entah bila dulu dalam blog aku nih.
Kalau sedang membaca ayat ayat ini di dalam Al-quran dan kita berwudu' serta menutup aurat lengkap, disunatkan kita berdiri, mengadap qiblat, bertakbir serta terus bersujud dan membaca bacaan sujud tilawah itu.

Tetapi jikalau sekiranya membaca ayat ini ketika mana kita tidak berwudhu', sebagai ganti sujud disunatkan bertasbih, " Subhanallah walhamdulillah wa laailahaillah allahu akbar"

DI MALAYSIA, jika sekiranya kita dapat pergi solat pada subuh hari Jumaat di surau surau atau masjid yang imamnya membaca ayat sajdah ini pada rakaat pertama, jangan lah kita terkejut sekiranya dia terus sujud apabila selesai membaca ayat dan kemudian bangun dan menyambung lagi bacaan ayat setelah selesai bersujud.
Perkara ini mungkin kita akan temui di Masjid Nabawi dan juga di Masjidil haram atau di mana mana masjid bila Imamnya membaca Ayat sajdah...

Kang buat macam blurr tak pernah dengor le pulok!!
Kata imam tambah rakaat le, aper le kan, kan, kan???
Kerana mungkin ramai wanita Mesia kita ni kurang pergi bersolat Jemaah di masjid atau surau
( epesiali subuh Jumaat ) jadi jaranglah nak terjumpa situasi ini.

2) Satu lagi perkara yang mungkin ramai sudah sedia maklum ialah SOLAT JENAZAH.
Aduhai... kat Mesia ni, kalau kita nengok betul betul time orang solat jenazah, memang orang pompuan TERRRR sangatttttlah sedikitnya untuk turut berjemaah bersama. Walhal bukannya susah sangat wehhhhh...

Solat jenazah 4 takbir je. Takyah rukuk, sujud, duduk ape kemender pun.

a) Berdiri tegak, niat untuk solat jenazah lelaki atau pompuan...atau ramai.
b) Lepas takbir pertama, baca fatihah.
c) Lepas takbir kedua, baca selawat macam selawat dalam tahiyyat akhir sembahyang biasa kita tu.
d) Lepas takbir ketiga, baca doa untuk si mati yang tak panjang mana pun doa tu.
e) Lepas takbir keempat, baca doa juga...tapi kalau rasa panjang...tak baca pun tak per..kalau pandai baca, lagi le bagus.
f) Pastu bagi salam...kalau jadi makmum, tunggu je la tok imam buat, kita ikut. ( tapi, pastikan imam tu tahu bersolat jenazah la..kang jadi lain pulok!!)

Aspek solat jenazah eloklah disentuh kerana selepas solat fardhu di setiap waktu di Masjid Nabawi dan juga di Masjidil Haram, akan adanya solat jenazah dan di umumkan pada jemaah untuk turut serta. Ianya, of coz la, diumumkan di dalam bahasa Arab...dan rugi lah kita tak turut serta kerana ganjaran pahala untuk bersolat jenazah ini ialah sebesar Bukit Uhud.
.
.
.
errrrr...
hihihi...sebut pasal solat jenazah, meh aku cerita masa mula mula BINGUNG dengan announcement yang dibuat oleh Imam untuk bersolat jenazah di masjid Nabawi.
.
.
.
Aku ingatkan solat sunat HAJAT ke apa kerr..
Aku pun turut la serta...al maklum...nak ganjaran..
SEKALI DEMER BUAT SOLAT JENAZAH..
.
.
.
lepas fatihah...Imam TAKBIR, aku ikut laa...
ORANG LAIN TAK RUKUK, aku pulak pi rukuk..sebab aku ingat kut depa solat sunnat..
.
.

HAHAHHAHA..
PASTU aku pun MUFARAQAH sebab aku dah niat solat sunat...dan teruskan solat 2 rakaat macam takder mender mender......
Tapi aku duduk kat hujung satu barisan ngan MAK MAK ARAB, lepas depa selesai solat jenazah, depa pakat pakat tengok aku...
HIHIHIHIHIHIHI..
Aku buat derkkkk je la...aku tau la depa solat jenazah tapi aku tak FAHAM SEBELUM TU TOK IMAM UMUM APEKEMENDER..
ape nak buat kannnn....
DAH TAK FAHAM ARAB.
hehehehhe
.
.
.
Tapi lepas terkena sekali tu, alhamdulillah, aku join le demer buat solat jenazah.
Tang niat dan doa tu, aku tak tau yang mati tu pompuan ke lelaki ( ni pun sebab tak faham ARAB) , jadi aku buat niat untuk umum dan doa untuk umum.

.
.
ITU pengalaman aku...hihihihi..
ya laaa..korang gelak la kat aku....hihihihi...buat camner kan?
hihihihihi...

sekian

3 comments:

Wan Sharif said...

Cute!.. tak faham nak wat guane?

AZANI said...

terimakasih kerana mengingatkan

ashley said...

mr wansharif,
kan?

azani,
ye kena ingat selalu..( sejak bila jadi joker lak nih?)