Friday, August 10, 2012

Sesejuk bedak itu...

Assalamualaikum,

Entah kenapa bila TAS mentioned Halwa Maskat dalam komen di blog dak Nizam di sini, fikiran aku terus teringat ingat Tok Mah aku. Aku sudah biasa menceritakan dan menggambarkan  tentang ibu tiri ayahandaku ini dalam satu entry dulu.

Fikiranku terus menerus tergambar wajah Tok.
Masih terpahat di fikiranku gambaran mukanya.
Senyumannya.
Bibirnya yang sentiasa merah dibasahi air dari daun sireh yang sering dikunyap kunyapnya.
Kelumbung putih yang sering dipakainya bila keluar rumah.
Beg tangan yang dibawanya ketika menaiki bas.
Baju kurung Kedah yang sentiasa dipakainya ketika di rumah.
Suaranya ketika mengaji ayat ayat suci Al-quran apabila selesai solat Maghrib.

Aku masih ternampak nampak Tok di tengah panas terik mengerjakan bendang di keliling rumahnya.
Kemudian bila Tok balik, dia akan berjalan meniti batas batas di bendang.

Aku juga seakan akan masih terbau bau bedak sejuk Tok yang dipakainya.
Bau bedak sejuk yang wangi dibuatnya sendiri dari beras yang direndam dan diseduh serta dibuangkan airnya berkali kali. Tok akan kisar beras yang direndam itu dan ia akan menjadi bancuhan tepung beras yang putih molek.
Kemudian Tok akan titiskan bancuhan tepung beras itu di atas kain serban lama Tokwan menggunakan daun mempelam yang dibuat menjadi kun kecil.
Tok titiskan dengan penuh hati hati dan titisan itu jatuh ke atas kain serban Tokwan seperti air embun yang menitis dari daun di pagi hari.
Tok jemur bedak sejuk buatan sendiri sehingga kering atas nyiru pada pacang berkaki tiga di tepi rumah.
Bila kering, bedak sejuk Tok akan jadi bulatan kecil kecil besar sedikit dari biji sagu.
Kemudian Tok mayang daun pandan halus halus dan akan campurkan dengan bunga melor atau kadangkala dengan bunga tanjung.
Tok masukkan daun pandan dimayang halus dan bunga melor dalam bedak sejuk buatan sendiri.

Bila aku berada di rumah Tok, aku akan pakai bedak sejuk Tok lepas mandi petang.
Bila malam, bau bedak Tok akan mewangi di muka ku.
Dan bedak sejuk itu sangat nyaman.
Bila di tengahari, selepas selesai makan aku akan mandi dan bedak sejuk Tok akan kupakai lagi bukan hanya di muka tapi di tubuh badan aku juga.

Tok kata, " Pakai bedak bagi sejuk dan bagi wangi satu badan".

Oh Tok....

Aku mengharapkan agar kediaman Tok juga harum mewangi serta nyaman di sana...
Di ALAM SANA....

p/s
Jom sedeqahkan Al fatihah.

sekian

2 comments:

DrSam said...

AlFatihah. Semoga beliau dirahmati dan berada dikalangan orang-orang yang beriman.

ASH said...

Amiiinnn...