Tuesday, June 12, 2012

Yang paling suka senyum..

Assalamualaikum,

Masa aku di rumah mak tempohari, aku sempat sembang sembang dengan adik bongsu aku.
Dia baru bertugas sebagai guru agama sandaran di sebuah sekolah menengah di kampungku.
Tugasnya mengajar pelajar pelajar tingkatan 3.
Berat aku rasa tugasnya itu kerana terpaksa menghadapi pelajar yang akan menduduki peperiksaan penting, PMR.

" Takder nye demer peduli demer nak periksa ke tidak, Taknin " kata adikku.

Dalam kelas adikku itu lebih ramai pelajar yang gemar tidur berbanding dengan pelajar yang ingin belajar.

" Kalau sembang pasai budak pompuan, cerah bijik mata demer. Budak pompuan mana lawa, tahu belaka...tapi kalau cerita bab mengaji dan dan terkulai layu biji mata "

Aku gelihati mendengar telatah anak anak murid Ustazah bujang ini.

" Taknin tahu tak? Demer bubuh kumbang tanduk kat belakang tudung Na? Demer ingat Na nak menjerit takut...Eleh.....Sebelum Na keluar kelas, Na kuis kuis jer dengan jari sambil cakap CIKGU NI ORANG KAMPUNG, KAMU SILAP ORANG!! "

Aku ketawa berdekah dekah.

Aku tak dapat bayangkan budak budak yang kebanyakannya dari KL itu terkena semula dengan adik bongsuku itu.

" Ala...budak budak remaja tengah membesar. Ajer nyer ghoper itu. Demer pulak tahu cikgu demer bujang. Boleh ler ngusik ngusik. Kalau Ustazah yang dah kahwin, gemuk gedempol, muka cengei ke...kelas pun entah entah demer tak nak masuk.." kataku pada adik Na.

" Budak budak ghoper itu takder nak belajor. Mak ngan Ayah demer cuma nak larikan demer dari pengaruh KL jer. Dari dok di KL tak sembahyang, merempit tak ketahuan hala. Itu sebab antor sekolah agama. Nak didik bagi akhlak jadi baik jer kekdahnyer." sampuk mak aku.

" Kamu pandai pandai le mujuk demer tu. Tak der ler demer tu jahat benor. Setakat nakal budak budak tak ngaper...Cikgu kena sabor jer...Esok esok udah ceghodik, tahu tinggi rendah langit..InsyaAllah jadi elok." Aku sambung sembang lagi.

" Betui tu..." kata mak aku.

Hari guru baru baru ni adik aku dapat hadiah dari anak anak murid nakalnya itu.
Hadiah GURU PALING SUKA SENYUM!!
hahahaha...

Wah...ada yang sukakan senyuman kamu tu, Na..
keh keh keh




Wahai anak anak murid Ustazah Na sekelian, sila ambil perhatian..

Ustazah tu dah nak kenduri lepas raya  puasa tahun ni...
 errrr...dengan seseorang bakal cikgu Kimia

so...lepas ni sesiapa yang nak nyakat adik aku tu, pikior pikior le empat lima enam kali.

ngeh ngeh ngeh..

sekian



7 comments:

amn said...

salam hajjah
senyumpun sedekah...

semoga bakal pengantin diberkaati dan dirahmati

Encik H said...

atenye seronok bebenor teman membaca ceghite demer..

ASH said...

amn,
yup senyum itu sedeqah...cuma jangan disalahguna..

encik H,
ajer nyer ler..

Encik H said...

alamak..mahap la acik..idak ler teman tau nyer..:D

zafi said...

ate orang perak ke yong? :D Nice entry!

Nizam.Ariff said...

setakat kumbang tanduk, apa la sangat... cuba tebuan kuning ...


hahaha

ASH said...

encik H,
biase ler..

Zafi,
ater...baru tahu ker?

Nizam.Ariff,
ajer nyer ler..udah ghoper itu komer sejak azali lagi