Thursday, June 21, 2012

Budak budak sekolah..

Assalamualaikum,

Setiap anak mempunyai keistimewaannya tersendiri.

Ada anak yang dikurniakan suara yang baik, boleh menyanyi, boleh berpuisi, boleh mengaji dengan baik. Tetapi semua kemahiran menyanyi, berpuisi, mengaji itu datangnya dari latihan dan pengajaran yang baik dari guru guru jua. Kalau sekadar berserah kepada kurniaan Allah swt semata mata mana mungkin anugerah itu dapat digilap menjadi kilauan yang  berharga.

Ada anak yang dikurniakan kemahiran melukis dengan baik. Tetapi itu jua perlukan bimbingan.
Ada anak mempunyai bakat terpendam dalam kulinari. Kemahiran dalam kulinari jua akan menjadi lebih baik kiranya latihan dilakukan sehari hari. Pendekata setiap sesuatu hobi, kurniaan, bakat atau sebagainya akan lebih bermakna jika dilorongkan kepada pendekatan yang betul.

Hari ini aku berperanan sebagai ibubapa...( sememangnya lah aku telah bergelar ibu dan suamiku sebagai bapa semenjak 21 tahun lebih yang lalu )...manakala guru sekolah rendah pula bertanggungjawab untuk meleteri memberi pendapat kepada aku pula ( hehehehe ). Sebab musababnya ialah kerana hari ini adalah hari pengambilan kad profil murid murid bagi sekolah rendah.


" Kalau dia nak dipilih sebagai pelajar cemerlang, dia perlu jadikan markahnya 90% ke atas " kata cikgu budak tu.

Aihhh..cikgu ni...Aku tak der ler nak paksa anak aku pulun gila gila pulok. Dia baru derejah 5. Bior jer le dia buat apa yang dia mampu. Jangan le lebih lebih cikgu oooiii..
Karang OVERDOSE pulok!

Itu hanya kata kata aku di dalam hati.

Aku hanya senyum dan hangguk hangguk jer memandang muka cikgu dia yang jauh lebih senior dari umurku.

" Tahniah la kerana kedudukan yang baik ini " kata cikgu itu sambil memandang muka budak tu.
" Err..kakak dia cik Mah ye? Jenab pun ? " tanya cikgu tu lagi.

Aku hangguk hangguk lagi sambil tersenyum, " Alhamdulillah..ya semua tu anak saya "

Alamak, udah femes le pulok nama laki aku kat cikgu ni. Almaklum... anak berderet.

" Ada kakak dia yang form five kan?"

" Ada, si Una.."

" Oh...ya ya..budak yang pandai syair dulu tu...Dia kat mana sekarang?"

Aku pun memberitahu yang si budak Una telah belajar di sebuah sekolah di Negeri Sembilan.

" Bagus la tu, nanti kirim salam kat dia "

Aku bangun perlahan lahan sambil menghulurkan tangan bersalaman dengan cikgu budak tu dan minta diri untuk pulang.

Okay, anak anak sekelian...

MAINTAIN nama ayahanda korang kat sekolah tu, ye!
hahaha..




Yang budak budak kecik di tadika JUGA!!! Kena ingat...

Harapan ummi satu jer :-

Let's konker the world!!
Gegarkan dunia!!!
INSYAALLAH!!!!

UMMI berkobar kobar dah nihhhh!!!



KAH KAH KAH...



YO la tuuuuuuuu......

.
.
smile...


sekian

No comments: