Thursday, August 25, 2011

Ittaqullah...

Assalam,

Kalimah 'Ittaqullah...' sering berkumandang sewaktu khutbah Jumaat.

Menyeru insan supaya takutkan Allah dengan sebenar benar takut.

Mengharapkan belas kasihanNya kerana Dia adalah Tuhan dan kita adalah hamba.

Tapi setakat mana kalimah BERTAQWA itu meresap masuk dalam jiwa.

Setakat mana diri kita takutkan pencipta?

Apakah kalimah amaran itu sekadar masuk telinga kanan dan mengalir keluar melalui telinga kiri.

Tidak sedikit pun bertapak dan berkesan di hati.

Kita terus menerus melakukan dosa tanpa ada rasa segan silu pada Pencipta yang MAHA melihat setiap perbuatan.

Kita lafazkan taubat di malam hari tapi di siangnya kita menokok kembali dosa.

Kita berharap keampunan Allah tapi kita tidak mencampak jauh perbuatan yang menggamit dosa.

.

.

.

Apakah kita bangga dengan dosa dosa yang berdaki pada diri?

Dosa dosa biarpun kecil jika dibiarkan dan ditokok tambah tanpa ada rasa ingin bertaubat akan menimbulkan kegelapan pada hati. Hati akan bertitik hitam..bertambah dan membesar melitupi hati dan semakin hitam menjadi seumpama bontot kuali yang tidak pernah bercuci setiap hari. Hati akan menjadi keras dan pemilik hati akan semakin jauh dari Allah dan menjadi terus seronok dan gembira melakukan kejahatan. Lantaran itu menjadikan dirinya lemah dan imannya semakin terkikis dari jiwa.

Sabda Rasulullah SAW,

" Sesungguhnya orang mukmin itu apabila berdosa akan meninggalkan titik hitam di hatinya. Jika dia bertaubat dan berhenti melakukan dosa serta memohon ampun terhapuslah titik hitam itu dari hatinya dan jika dia menambah dosa maka titik hitam itu bertambah besar. Itulah noda yang disebut Allah dalam Kitabnya"

Dosa dosa juga menyekat keberkatan rezeki dan sesiapa yang meninggalkan diri dari berbuat dosa nescaya Allah akan membuka jalan rezeki buat dirinya.

Firman Allah ( At-Thalaq : 23 ) yang bermaksud,

" Barangsiapa bertaqwa kepada Allah maka Dia akan memberinya jalan keluar dan mengurniakan rezeki dari sumber yang tidak disangka sangka "

Jadi, kepada yang merasa tersesak dalam apa jua keadaan hendaklah bertaubat dan berhenti dari berbuat dosa kerana mungkin perbuatan dosa itu menyebab terhimpitnya rezeki dan kembalilah kepada suruhanNya serta tinggalkanlah segala laranganNya mudah mudahan dipermudahkan Allah segala urusan.

Taubat adalah satu cara menuju keampunan Allah, menyingkirkan perasaan yang bergejolak yang ditimbulkan oleh oerbuatan yang bertentangan dengan nilai moral, sosial dan rohani.

.

.

.

dan Taubat itu WAJIB hukumnya ke atas setiap orang yang berasa berdosa dan merasa takut akan sisksaan Allah azza wajjala.

" Wahai orang orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat Nasuha. Mudah mudahan Tuhanmu menghapuskan dosa dosamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang di bawahnya mengalir sungai sungai.."

At Tahrim : 8

Tidakkah Ramadhan ini satu kenikmatan dan kurniaan???

Allah menunggu nunggu taubat dari hamba hambaNYA...

sekian

No comments: