Saturday, April 08, 2006

Sabtu ini.

Hari ini Sabtu...
Di pagi hari lagi suamiku sudah bangun dan keluar membawa anakku,Zainab keluar berjalan jalan menikmati keindahan pagi ciptaan Allah. Namun aku masih berlengkar kesejukan di dalam selimut bersama Muhammad,sikecil montelku.

Kesejukan pagi membuat aku bermalas malasan apatah lagi Muhammad turut dahagakan susu ibunya.Aku melelapkan mata sambil menyusukan anakku...ahh indahnya pagi Sabtu.
Aku tidak perlu bergegas ke sana ke mari.Tergopoh gapah..menyelesaikan kerja yang tidak pernah habis..

Jam 9:20 pagi, aku tersedar..ohh sudah tinggi mentari pagi.Teringat aku pesanan suamiku yang kawannya sekeluarga ingin menziarahi Muhammad.

Bergegas ku bangun...
Kudapati suamiku sudah pun membelikan aku sarapan pagi, roti canai..kegemaran anak anakku. Dia..entah ke mana.Kutanya Zainab yang sedang menonton TV ke mana ayahnya pergi.

"Abah bawa kereta...nak cuci" jawapan Zainab melegakan aku.
"Dah makan?" kutanya Zainab.
"Dah..makan kat kedai."

Begitulah suamiku.Habis saja berjalan jalan lantas terus ke kedai menikmati teh tarik dan roti canai kegemarannya.
Mungkin sudah memahami isterinya yang keletihan, memerlukan kenikmatan pagi Sabtu untuk melelapkan mata sekadar mungkin.

"Abah ada pesan apa apa tak?"
"Abah suruh kita orang tolong Ummi kemas rumah..kawan abah nak datang"
"Dah...kenapa tak kemas lagi?Asyik tengok TV jer"
"Takkan Zainab nak kemas sorang sorang..."

Tak apa kata hatiku..Bila perutku sudah kenyang nanti akan aku ajak anak anak yang lain bergotong royong mengemas rumah.Beginilah kebiasaannya.Pagi Sabtu adalah "the GOTONG ROYONG DAY".

Aku menyuruh anak anakku yang lain mandi, makan dan menolong melipat pakaian yang bertimbunan.Ahhh..sudah lumrah baju yang tak berlipat ada sentiasa.Dengan ahli keluarga yang begini ramai, mana mungkin dapat kuselesaikan segala urusan sendirian. Pakaian yang dibasuh sentiasa menunggu untuk dilipat, dikemas,digosok disusun rapi.

Selesai hal pakaian, terasa untuk menyapu sawang sawang yang menyakitkan pandangan mataku.Hampir 7 bulan sawang di siling rumah tidak disapu.Mana tidaknya..dari aku mengandung sehinggalah setelah bersalin hampir dua bulan ini, aku tidak berupaya untuk mencuci rumah sebaik mungkin seperti hari hari biasa.

Bila saja kutahu aku mengandungkan anak lelaki, aku begitu berhati hati untuk tidak membuat kerja kerja berat.Tambahan pula sebelumnya aku baru keguguran.

Biarlah rumah berhabuk sedikit, biarlah sawang menjuntai ke bawah..sekadar adanyalah yang dapat dibersihkan...

Setelah penat menyapu dan mop lantai, jam telah menunjukkan pukul 12:50 tengahari.Ahhh..sepagi aku mengemas rumah.Ke mana perginya suamiku?
Takkan kereta terlalu banyak hingga lambat gilirannya.Aku menelefon suamiku.Rupanya dia di kedai kereta..ingin memasang shade..aahh biarkan saja.Memang satu keperluan..tiada apa yang perlu kugusarkan. Cuma keletihan menyebabkan perutku mula menyanyikan lagu kelaparan.Namun satu masakan pun belumku sediakan.

Idea datang..beli lauk di kedai.Masak aje nasi..Kepenatan, kelaparan, aku kekedai, mencari barangan harian dan juga singgah direstoren biasa tempat aku membeli lauk pauk kiranya perlu.
........................begitulah Sabtu ini ( bersambung kiranya aku mempunyai masa ...begitu cemburu masa padaku)








No comments: