Wednesday, April 12, 2006

Riak air..


Yani melangkah longlai membawa kain basahan yang telah lusuh menuju ke anak sungai di belakang rumahnya. Hatinya membengkak kerana dimarahi ibunya. Dia berwajah muram. Matanya masih sembab kesan daripada menangis sepanjang hari.

Jam telah menunjukkan pukul 3 petang.Tapi Yani masih lagi duduk di pangkin yang telah dibina ayahnya di tepi anak sungai. Kakinya berjuntai ke bawah, mengkais kais air.

Air di anak sungai tepi bukit itu sungguh jernih dan dingin sekali. Kelihatan anak anak ikan yang berenang renang serta bermain main di dasarnya. Suasana damai di tepi bukit itu menenangkan Yani.Angin petang berhembus lembut pipi Yani yang kemerah merahan akibat ditampar ibunya.

Perlahan lahan titisan airmata Yani yang jernih bak mutiara jatuh di air tenang menjadi riak riak kecil. Sungguh pedih dan pilu hatinya kerana dimarahi ibu hanya kesalahan yang kecil begitu.

Yani hanyalah seorang anak gadis kecil yang masih hijau dengan kehidupan. Apakah kehidupan yang bakal dihadapinya sesejuk embun dedaun, atau sedingin riak riak air di kali atau juga seganas badai di pantai tika ribut melanda..

No comments: