Saturday, February 21, 2009

Overacting..

Salam,
Entry sebelum ni aku cerita pasal bakat. Antara bakat (....satu kurniaan Allah) yang pernah ditonjolkan di sekolah samada sekolah rendah atau menengah ialah bakat berlakon aku. Acara lakonan pentas (macam teater le pulak...) yang banyak aku sertai ialah ketika aku di sekolah rendah. Sewaktu di sekolah menengah bakat ini kupendam sahaja. Mungkin aku rasa ramai yang lebih berbakat dari aku...hmmm...

Sewaktu di sekolah rendah antara lakonan paling mengukir sejarah hingga geng kami ni dijemput untuk berlakon sebanyak dua kali ialah lakonan dalam bahasa Inggeris 'Mahsuri, the legend'.

Dalam acara lakonan ni, memang aku seorang sahaja yang perempuan dan menjadi watak utama. Kami berlakon dalam satu pertandingan antara sekolah sekolah di Taiping. Kiranya sekolah aku ni wakil dari sekolah kampung laaa. Kami lawan dengan seluruh sekolah terpilih di Taiping tu. Saingan kami adalah dari sekolah sekolah hebat seperti Convent, Methodist, sekolah jenis Kebangsaan Cina, King Edward dan lain lain. Memang menggerunkan...

Dalam pertandingan ni sekolah aku S.K.Gunung Semanggol, memang la tak menang. Tak dapat no 1,2,3 pun. Tapi bila guru BESOR tengok result markah, sekolah kami jatuh tempat ke 4. Dari banyak banyak sekolah tu, tempat ke 4 adalah pencapaian yang cukup memberangsangkan...he he he..kami mendapat pujian dari jemaah hakim!!

Dan ada sorang cikgu Cina, entah dari sekolah convent mana tah, dia datang jumpa aku. Cakap sok sek sok sek..dalam bahasa Inggeis...puji pujian..(aku sebenarnya tak le faham sangat..sengih sengih jer la..). Dia cakap 'Good..good' aku faham laaa..

Dalam lakonan ni la aku overacting...TERLEBIH SUDAH!

Waktu si 'Mahsuri' baca sumpahan ke atas penduduk 'Langkawi' tujuh keturunan itu, si 'Mahsuri' begitu beremosi (menghayati lakonannya) sehinggakan keluar air matanya terisak isak... (banyak markah dapat kat situ).
Kemudian takkala 'Mahsuri' kena tikam dengan tombak dan mengalirkan darah putih..(cikgu boh susu dalam plastik..lekat kat dalam baju aku), 'Mahsuri' menjerit melolong hingga terasa kegerunan di dalam dewan tempat pertandingan di adakan..(diikuti dengan bunyi guruh dan taufan dari dalam kaset radio cikgu aku)..

he he he....ingat ingat balik kelakar pun ada!

Itu antara kenangan sekolah rendah...

No comments: